VALIKKO

Umimachi Diary / Our Little Sister – Pikkusisko / Sisarukset

Japanilaisen käsikirjoittaja-ohjaajan Mr. Hirokazu Kore-eda edellinen elokuva (Like Father, Like Son) sykähdytti erilaisuudellaan ja mielenkiintoisuudellaan. Samaa odottelin myös tältä, joskin yllätysmomentti tuli käytettyä loppuun jo ohjaajan ensimmäisen leffan kohdalla. Ohjaajan mielenkiinto hyljättyihin lapsiin jatkaa omaa kulkuaan Pikkusiskossa.

Pikkusisko onkin edeltäjänsä (Like Father, Like Son) kaltainen monin tavoin ja samalla kertaa sekä suorapuheinen, hienotunteinen, tylsähkön mielenkiintoinen teos. Ota tästä nyt selvää muutoin kuin marssimalla leffateatteriin. Elokuvassa ei tapahdu juuri mitään ja ehkä se tekee siitä niin kauniin. Tästä huolimatta en usko leffan saavan suurta innostusta aikaiseksi muissa kuin Japani- ja Kore-eda faneissa.

Kamakurassa asuvat Sachi, Yoshino ja Chika elävät suhteellisen tasapainoista elämää, kunnes pakkaa tulee sekoittamana isänsä poismenon jälkeen heidän uusi siskopuolensa Suzu. Olosuhteiden pakosta Suzu muuttaa yhteen uusien sisaruksiensa kanssa ja aloittaa hitaan, mutta varman sukuunsa tutustumisprosessin.

Perhedraamaa pitää kuitenkin saada aikaiseksi japanilaiseen tyyliin, joten sitä ohjaaja tarjoilee Kodan sisarusten äidin Miyakon kautta sekä anteeksiannon kautta Kodan sisarusten isälle. Siinä missä Suzulla oli mahdollisuus tutustua isäänsä, Kodan sisaruksilla sitä ei ollut. Tämän lisäksi perhe nousee keskiöön kaikessa mitä sisarukset tekevät keskenään muun muassa ruuan laitossa ja muisteluissa. Mukana valkokankaalla on luonnollisesti myös jokaisen sisaruksen oma henkilökohtainen elämä, jossa ei välttämättä ole tarjolla helppoja ratkaisuja. Tämä hidas tempo / vähäinen juoni ei todellakaan varmasti kaikkiin uppoa, mutta hetkellistä hidastamista kaipaavat nauttivat varmasti tästä elokuvasta.

Tätä enemmän elokuvan antina voi pitää aikuisten pohdintaa. Mitä tehdä, kun saat tietää itselläsi olevan uusia sisaruksia? Miten heihin tulisi oikein suhtautua? Onko sinulla siinä oiva mahdollisuus hankkia itsellesi kauan kaipaamasi pikkusisko vai johtaako uusi perheenjäsen kielteisiin ajatuksiin? Ydinperheen uudella tulokkaalla voi olla helpompaa – ihanaa, sisaruksia. Kun vastaavasti sisaruksille hän voi olla triggeri siitä, mitä vanhempi aikoinaan teki ja sitä kautta avata vanhoja haavoja. Mitään suuria syviä pohdintoja tästä ei kuitenkaan kannata odotella, sillä Umimachi Diary – Siskokset -elokuva keskittyy myös yksilöiden elämään ryhmän keskellä.

Perheen yhdistämisprojektiwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.com
japanilaiseen tyyliin. Japanilaisen kulttuurin ystäville Umimachi Diary on varmasti ihastuttavaa katsottavaa. Se avaa kulttuuria tavalla, jota matti/maija meikäläinen ei aina ymmärrä. Mutta tämä ei millään muotoa haittaa elokuvasta nauttimista. Toisin kuin uskoisi elokuvan painopiste ei ole uuden sisaruksen sisäänajossa vanhempien sisarusten elämään vaan pikemmin eri sisarusten elämän avaamisessa. Vähälle jää se pohdinta, mitä uusi sisko tuo tullessaan ja tämä on todella sääli. Elokuva olisi toiminut ilman tätäkin momenttia kolmen hyvin erilaisen sisaruksen elämän esittelemisessä. Leffan mielestäni kuitenkin tunnistaa ohjaajan Mr. Hirokazu Kore-edan työksi. Sääli vain, että siitä puuttuu samanlainen puhutteleva momentti kuin ohjaajan edellisessä elokuvassa. Suosittelen rainaa kuitenkin kaikille japanilaisten elokuvien ja ohjaajan elokuvien ystäville sekä heille, jotka pitävät hidastempoisista elokuvista. Kaikesta hissuttelustaan huolimatta leffa on kyllä katsomisen arvoinen ja mukanaan vievä.
Overallwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.com
Kokonaisarvosana.

Näyttelijät: Haruka Ayase, Masami Nagasawa, Kaho, Suzu Hirose

Osastot: Kevyttä katseltavaa, Leffat
Henkilöt: , , ,
Kommentit

Vastaa