VALIKKO

Nightcrawler (Open Road) – Yöryömijä

Los Angelesissa asuva freelance rikosreportteri Louis ’Lou’ Bloom (Jake Gyllenhaal) antautuu liikaa omalle työlleen sekopäisin lopputuloksin ja osoittautuu yllättävän hyväksi kameramieheksi vaikkakin erittäin kyseenalaisin keinoin. Tämä puolestaan kiinnostaa paikallisen televisiokanavan ohjaajaa Ninaa (Rene Russo), joka tekee mitä tahansa saadakseen katsojia kanavalleen. Tässäpä tämä ydinjuoni sitten olikin. Väkivallan ja veren ollessa johtavia mielenkiinnon kohteita uutisryhmän motto ’If it bleeds, it leads’ kuvaa hyvin heidän toimintaansa etsiessään uusia uutisia kerrottavaksi verta ja suolenpätkiä haluavalle televisioyleisölleen ja siinä ei paljon toimittajan etiikka paina, minkä saa myös huomata Loun apumies Rick (Riz Ahmed).

Käsikirjoittaja-ohjaaja Mr. Dan Gilroyn ensimmäinen elokuva on ottanut aikamoisen haasteen kontilleen. Mutta mies onnistuu hyvin sijoittamaan merkittävät roolihahmonsa outoihin tilanteisiin, jotka saavat aikaan tahatonta ja hyvätahtoista naurua katsojissa. Mutta samaan aikaan ohjaaja ei vaikututa pystyvän päättämään, mihin kohtaus tulisi lopettaa vaan tarjoaa sitä lisää ja lisää ja lisää aina katsojan kyllästymiseen asti. Tämä epätasaisuus vaivaa koko elokuvaa,mikä on todellä sääli, sillä se on muutoin täynnä mielenkiintoisia hetkiä.

Ohjaajan suorittama valinta Mr. Gylleenhaalin pääosaan ei olisi voinut onnistua paremmin. Analysointi Mr. Gyllenhaalin viimeaikaisista elokuvista (Prisoners, Enemy, Donnie Darko) riittäisi yksin täyttämään isoja psykologian oppikirjoja sairastuneesta mielestä. Nightcrawler antaa sinne lisää hyviä esimerkkejä. Mr. Gyllenhaalin uraa ajatellen voikin todeta elokuvan Prince of Persia olleen hänen paras valintansa. Se oli aikoinaan sellainen floppi, että miehen oli pakko kääntää katseensa toisenlaisiin elokuviin. Kiitos tästä. Näyttelijätyö on mahtavaa ja Mr. Jake Gyllenhaal on vakuuttava. Pelottavaa on ehkä se, miten vakuuttavalta Lou kuulostaa. Miehen dialogi on kuin itse-apu-oppaista, ja niihin uskoo mielellään. Mutta samaan aikaan katsojat elokuvassa ja valkokankaan tällä puolella joutuvat todistamaan hänen sekopäisyyttään. Tämä on sinänsä mielenkiintoista, sillä elokuva ei moralisoi, vaan jättää sen katsojalle. Siinä missä myös elokuva mainostaa itseään slogilla: “If you’re seeing these guys, you’re probably having the worst day of your life”, mutta jos todella näet Loun ystävineen kyseessä ei ole edes se elämäsi huonoin, vaan todellakin viimeinen päivä. Mr. Gyllenhaalin lisäksi omaan arvoonsa valkokankaalla nousee öinen Los Angeles ja sen kadut, kujat ja muut murhaavat paikat.

Pakkomielteen esityswww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.com
Nightcrawler-elokuvalla voi olla omat ongelmansa kohdeyleisön löytämisessä. Elokuva on kuitenkin poikkeuksellisen hyvä ja kiihdyttää tahtiaan loppua kohden. Katsoja saakin pohdittavaksi missä määrin haluamme oikeasti väkivaltaa olohuoneisiimme televiosta uutisten aikaan, jos siitä maksettava hinta on näin korkea. Elokuvan jälkeen myös tulee halua raapia sen päälle heittämät paskat itsestään pois. Ensikertalaista ohjaajaa Mr. Dan Gilroytä voikin vain kiittää ja jäädä mielenkiinnolla odottamaan miten mies järkyttää katsojiaan seuraassa elokuvassaan. Suosittelen elokuvaa kaikille niile, jotka ovat kiinnostuneita siitä miten niitä paikallisuutisen videopätkiä oikein televisioon päätyy, Mr. Gyllenhaalin ystäville sekä meille kaikille muille, jotka haluamme nähdä erilaisen ja ällöttävällä tavalla mielenkiintoisen elokuvan.
Overallwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.com
Kokonaisarvosana.

P.s. Elokuvan nimen saisi käännettyä suomeksi myös kastemadoksi / onkilieroksi, joka olisi sille myös oikeasti sopiva nimitys. Kastemadon tavoin Lou Bloom vaikuttaa selviävän voittajana yön koitoksista ja pystyy kiemurtelemaan itsensä omille teille myös niistä koukuista, joihin hän on jäämässä kiinni.

Osastot: Draama, Väkivalta
Henkilöt: , ,
Kommentit

Vastaa