VALIKKO

Le Passé – The Past – Menneisyys

Le Passé -elokuvassa Marie (Bérénice Bejo) haluaa erota miehestään Ahmadista (Ali Mosaffa) ja kutsuu tämän luokseen Pariisiin Teheranista hoitamaan kirjallisia vaateita tähän liittyen. Ahmadilla ei sinänsä ole mitään eroa vastaan, mutta hän yllättyy kovasti joutuaan asumaan Marien ja hänen uuden miesystävänsä Samirin (Tahar Rahim) ja tämän pojan Fouadin (Elyes Aguis) muodostaman uusioperheen luokse. Juridisesti Ahmad olisi voinut kieltäytyä paikan päälle saapumisesta, mutta Marie haluaa Ahmadin saavan mahdollisuuden sanoa hyvästit myös ottolapsilleen Léalle (Jeanne Jestin) ja Lucielle (Pauline Burlet) sekä tietenkin puhuvan Lucille järkeä äidin uudesta suhteesta.

Iranilainen käsikirjoittaja-ohjaaja Mr. Asghar Farhadi ilahdutti meitä viimeksi (myös) avioerosta kertovalla elokuvallaan Naderin ja Simin Ero (A Separation). Elokuva oli iloinen yllätys ja menestys maailmanmarkkinoille, joten samaa voi kohtuullisesti odottaa myös tältä, vaikkakin elokuvan ydinteema ei ole miksikään muuttunut. Toisaalta tässä elokuvassa Mr. Farhadi käsittelee menneisyyden vaikutusta eroprosessin eri osapuoliin uusioperheen näkökulmasta sekä lasten mielipidettä uudesta tilanteesta. Ja tässä kohtaa ohjaajaa on kyllä kiitettävä siitä, että valkokankaalla on vältyttyä perinteiseltä itä-länsi erojen esittelemisestä, vaikka siihen olisi ollut mahdollisuuksia. Ohjaajan töitä kannattaa pitää silmällä, siitäkin huolimatta, että hän varmasti edelleen jatkaa perhekriisien parissa. Mutta uudet näkökulmasta arjen kuvaamiseen ovat aina tervetulleita.

Jos ajattelit elokuvan kuitenkin olevan näin selvä, tulet yllättymään myönteisesti sillä valkokankaalla on luvassa tiukkaa draamaa, yllätyksellisiä käänteitä ja salaisuuksien julkitulemista – ihan kuin kunnon perinteiseen erodraamaan kuuluukin. Niitä kaivetaan esiin satunnaisen keskustelun keinoin kerros kerrokselta. Ja vaikka joidenkin mielestä elokuvan loppukohtaus on pedattu valmiiksi suhteellisen ajoissa olen itse eri mieltä tästä. Loppu ei sinänsä toki yllätä, mutta matka sinne on todella yllätyksellinen ja mielenkiintoinen. Ja oikeasti olisi kiva tietää, mitä hahmoille tapahtuu tämän jälkeen? Onko sittenkään olemassa sitä kuuluisaa ’happy-endiä’ kaikille osapuolille?

Elokuva herättää paljon kysymyksiä Marien käytöksestä ja siitä, miksi ihmeessä Ahmad oli raahattu siihen kaiken mukaan, tai miksi hän suostui siihen kaikkeen mukaan? Kaikella toiminnalla on kuitenkin syynsä, jotka ehkä aukeavat enemmän tai vähemmän elokuvan aikana. Elokuvaa koskevan pohdinnan keskellä on varmaan hyvä, itse kunkin, myös pohtia omaa menneisyyttään ja sen vaikutusta nykyiseen elämäntilanteeseensa. Raahaammeko menneisyyden jätesäkkiä mukanamme? Vai osaammeko irroittua siitä ja elää nykypäivää?

Näyttelijätyö valkokankaalla on vakuuttavaa, varsinkin kun jokainen kolmesta päähahmosta varmaakin jossain elokuvan vaiheessa ottaa katsojaa päähän. Mieli tekisi hypätä valkokankaalla ravistelemaan heitä vuorotellen harteista ja puhumaan järkeä. Aivan kuin se muka oikeasti auttaisi. Ahmedin tavoin voikin kysyä kaiken elokuvasta esiin nousevan kaaoksen keskellä: ”Why do I have to be here in the middle of this shit?” Toisaalta juuri tuo kaiken ’paskan keskellä’ olemisen seuraaminen osoittaa miten vakuuttavia ja aitoja näyttelijät ovat vaikeassa tilanteessa.

Hitaasti avautuvaa draamaawww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.com
joka osoittaa, että kaikki ei ole aivan sitä, miltä asiat päälle päin näyttävät. The Past keskittyy ehkä enemmänkin nykyhetken syiden selvimiseen, kuin menneisyyden vatkaamiseen. Mutta oli niin tai näin, niin elokuvan tunnistaa ohjaaja Mr. Asghar Farhadin teokseksi melkein ensisekunneista lähtien. Vaikka ääntä korotetaankin ja sävyä löytyy niin elokuvasta puuttuu (onneksi) hollywoodmainen läsnäolo, jolla vaikeita tilanteita selvitetään katsojille alleviivaten. The Past -elokuva ei ole vaikeasti ymmärrettävä, mutta se on liian pitkä saman asian ympärillä jauhettavaksi kaikista kerroksista huolimatta. Suosittelenkin elokuvaa kaikille ohjaajan teoksen ystäville ja meille, jotka haluamme seurata vähemmän toiminnallista elokuvaa valkokankaalla.The Past on ansainnut kaikki kehunsa ja toivottavasti se saa myös runsaasti katsojia, sillä on oikeasti aika hyvä elokuva.
Overallwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.com
Kokonaisarvosana.
Osastot: Draama, Leffat
Kommentit

Vastaa