Ida kertoo 17-vuotiaasta Annasta (Agata Trzebuchowska), jonka täytyy tehdä viimeinen matka omaistensa luokse ennen nunnalupauksen antamista 1960-luvun alun Puolassa. Anna matkustaa tapaamaan tätiään Wandaa (Agata Kulesza), joka paljastaa Annan olevan oikeasti juutalainen Ida Lebenstein, jonka vanhemmat tapettiin toisen maailmansodan aikana. Anna / Ida haluaa tehdä matkan menneisyyteen vanhempiensa lepopaikalle ja saa matkalle mukaansa tätinsä Wandan. Edessä onkin paluu kylään, jossa hänen vanhempansa piilottelivät kristittyjen luona, jotka myöhemmin koituivat heidän tuhokseen.
Annan / Idan elämä muuttuu kertarysäyksellä tämän tiedon myötä ja sitä muutosta on mielenkiintoista seurata. Elokuva antaa ymmärtää, että tytön elämässä ei ole juurikaan tapahtunut mitään arkea kummoisempaa siihen mennessä. Ja nyt uutta tietoa annetaan täyslaidallinen ja se pitäisi vielä onnistua jotenkin sulattamaan. Valkokankaalla nähdäänkin tunne skaalaa laidasta laitaan, joskin siitä vastaa lähinnä Idan täti Wanda, sillä Ida pysyy omassa ilmaisussaan suhteellisen monotonisena. Visuaalisesti Ida esittää kahden naisen tarinan kautta Puolan historian vaikutusta 1960-luvulla. Harmaa massa, yhtenäinen ajattelu ja normissa pysyminen takasivat hengissä säilymisen niin sotavuosina kuin Neuvostoliiton alaisuudessakin.
Menneisyyden selvittämisen lisäksi Ida on elokuva kahdesta hyvin erilaisesta naisesta, joita sitoo toisiinsa sukulaisuus. Valkokankaalla katsojan mieliin ensivaikutuksen tekee varmasti Wanda, joka hengittää joka solullaan puolalaista historiaa ja on itsekin osa sitä oman toimintansa kautta. Wandalla on omat selviytymiskeinonsa, mutta menneisyys painaa häntä siinä missä Idaakin. Ida puolestaan antaa ensiksi hyvinkin tyhjän vaikutuksen. Naisella ei ole muuta tarjottavaa kuin sinnikäs uskonsa ja sen hyväksyminen, että hän on juutalainen nunna. Matka menneisyyteen asettaakin ehkä Idalle enemmän kysymyksiä uskonsa säilyttämisestä kuin juuriensa löytämisestä ja Wandalle puolestaan synninpäästön Jumalalta, johon hän ei enää usko. Näiden lisäksi elokuva heittää katsojalle pohdittavaksi sen, että mitä tekisit jos saisit selville menneisyytesi, eikä se olisi sitä mitä luulisit? Muuttaisiko se sinua, vai pystyisitkö jatkamaan elämääsi kuten ennen? Vastaus tähän on varmasti yksilöllinen ja Ida tarjoilee yhden siihen vain yhden vastauksen.
Ohjaaja Mr. Pawel Pawlikowski teki aikoinaan useita dokumentteja, kunnes siirtyi Englannissa elokuvien pariin. Yhteistyöhalukkaita näyttelijöitä mielenkiintoisen ohjaajan kanssa ovat olleet muun muassa Ms. Emily Blunt elokuvassa My Summer of Love (2004) sekä Ethan Hawke ja Kristin Scott Thomas elokuvassa The Woman in the Fifth. Idan jälkeen on kumma jos muut indie-tyylisistä elokuvista kiinnostuneet näyttelijät eivät kolkuttelisi ohjaajan etuovea. Tätä puolalaista draamaelokuvaa on kritisoitu sen aika yksipuolisesta uskonnollisesta esittämisestä. Elokuva esittää puolalaiset antisemitistisenä kansana, joka auttoi juutalaisten joukkomurhissa. Tosiasiassa tuhansia puolalaisia kuitenkin tapettiin saksalaisten toimesta, koska he auttoivat juutalaisia. Samaan aikaan elokuva kuitenkin antaa ymmärtää,että juutalaiset olivat moraalittomina ihmisinä, jotka tekivät yhteistyötä venäläisten valloittajien kanssa. Kumminkaan päin ei ollut varmastikaan hyvä ja elokuvaa katsoaessa onkin syytä muistaa, että meitä on moneen lähtöön.
Kuka minä olen | |
---|---|
Idan voisi kuvitella uppoavan hyvin Mr. Aki Kaurismäen elokuvista pitäviin ihmisiin. Se on yhtä lailla hiljainen, vähädialoginen ja paikoillaan pysyvä. Menoon ja meininkiin tottuneille katsojille tämä voi olla kova pala sulattaa, mutta silti elokuva on katsomisen arvoinen. Elokuva on aiheelle keskittyvä ja sitä kautta tilaa näyttelijöille antava. Lopputulos tyydyttänee kaikkia leffan nähneitä. Samalla elokuva esittelee paljon vastakkainasetteluja ilman selvää lopputulosta. Tämä lienee ollut yksi syy sen saamaan kritiikkiin molemmilta osapuolilta huolimatta siitä, että ohjaaja Mr. Pawlikowski on pyrkinyt minimaaliseen realistimiin asioiden kuvauksessa. Suosittelen elokuvaa kaikille, jotka haluavat katsoa miltä matka menneisyyteen vaikuttaa ja miten se vaikuttaa meihin. |
Overall | |
---|---|
Kokonaisarvosana. |
Henkilöt: agata kulesza, agata trzebuchowska