VALIKKO

Fashion in films – Muoti elokuvissa 1/2

Alkuperäinen tarkoitukseni oli listata YSL-elokuvan yhteyteen muodista ja sen tekemisestä kertovia elokuvia ja dokumentteja. Mopo karkasi kuitenkin käsistä jo alkumetreillä (mitä ei todellakaan uskoisi oman muotiseuraamiseni perusteella), joten lopputuloksena oli tehdä siitä oma postaus blogiin. Toivottavasti tämä muodin perässä roikkuminen on valkokankaalla on nyt tuonut jotain uutta ja klassista myös omaan elämääni ja sinne vaatekaappiin. Mutta pahoin kuitenkin pelkään, että edelleen suosin sitä rikkinäistä T-paitaa, jossa on jo hikireiät valmiina (äiti olen tosi pahoillani tästä).

Mutta niitä muodikkaita elokuvia ja dokumentteja. Arpa onni suosi ensimmäiseksi dokumenttaja ja niistä tosi fashionistat varmaan ammentavatkin innoitustaan meidän muiden ihmetellessä, että oikeeasti voiko elämä olla noin vaikeaa. Se on vain vaatekappale (ei siis sitä muotitartuntaa vielä meikäläisessä).

 Unzipped (2006) dokumentti tarjoaa virkistävää poikkeusta (??) itsekeskeisten muodinluojien pariin. Se keskittyy kuvaamaan Isaac Mizrahin syksyn näytöksen kokoonpanemista vuonna 1994. Mukana dokumentissa vilahtelee aikansa palkkatietoisia malleja, kuten Cindy Crawford, Naomi Campbell, Linda Evangelista ja Kate Moss. Vaikka dokumentilla ei ollut kovin myönteistä vaikutusta suunnittelijan henkilökohtaiseen elämää, katsoja voi vain ihmetellä ja ihastella sitä energiaryöppyä, joka Mizrahista pulppuilee.

 Lagerfeld Confidential (2007) Karl Otto Lagerfeld (1933 – ) on halunnut dokumentin itsensä pönkittämiseksi. Dokumentti kuvaa mielestäni muotisuunnittelijan ilkeänä ihmisenä, joka kaltoin kohtelee muita. Samalla hän kuitenkin yrittää luoda tai tuoda esille jonkinlaista elämän syvempää tarkoitusta. Tämä ei ikävä kyllä aukea, joten miehen on varmaan paras vaan jatkaa päivätöitään Chanelin pääsuunnittelijana. Muodin luomisen ulkopuolella mies on lienee tullut enemmän tunnetuksi kommenteistaan lihavista ihmisistä, joille muoti ei hänen mukaansa sovi. Kommentit alkoivat suunnittelijan itse tiputettuaan painoaan runsaasti.

 The Secret World of Haute Couture (2007) BBC:n toimittajat Margy Kimmoth tekee mielenkiintoisen matkan Pariisista New Yorkiin selvittäessään haute couturin kohtaloa. Sen entiset käyttäjät alkavat olla manalan mailla, eikä uusilla nuoremmilla (rahakkailla) ole samalaista intohimoa useinkin epäkäytännöllisen haute couturin pitämiseen. Miten siis käy tämän käsityön ammattilajin? Dokumentistä selviää hyvin miten paljon muodin (haute couturin) maailmassa on muuttunut ja miten paljon ei oikeastaan ole.

Valentino: The Last Emperor (2008) Valentino dokumentti yrittää olla italialainen komedia, mutta on ihan aikuisten oikeasti dokumentti. Se on omanlaisensa rakkauskirjeensä hyvin ruskettuneelle Valentino Clemente Ludovico Garavanille (1932 – ). Se kunnioittaa omalta osaltaan miehen pitkää haute couture muodin parissa pysymistä ja sitä kautta nimittää häntä (haute couturin) viimeiseksi keisariksi. Dokumentti sopii hyvin Valentinon vaatteista pitäville, sillä se antaa katsauksen miehen kädenjälkiin muodin parista sekä näyttää miten piirroksesta parilla oikein päädytään catwalkille.

The September Issue (2009) Vogue-lehden syyskuun numeroa pidetään muotitietoisten vuoden tärkeimpänä teoksena. Dokumentti kuvaa tämän numeron synnytystuskia vuodelta 2007. Lehden tekemisen rinnalla se antaa katsojalle mahdollisuus päästä pikkaista lähemmin seuraamaan sen päätoimittajan Anna Wintourin kommenttaja ja työntäyteistä arkea. Dokumenttia on suositeltu kaikille alasta kiinnostuneille, mutta kyllä me muutkin saamme siitä jotain irti – ehkä vain eri näkökulmasta kuin totaaliset fashionistat.

Bill Cunningham New York (2010) Katutyylin löytäjänä pidetään New York Timesin valokuvaajaa Bill Cunninghamia. Mies alkoi kuvata mielestään muodikasta katutyyliä ollessaan liikkeellä. Pian yksi asia johti toiseen ja uusi muotisuuntaus oli syntynyt. Dokumentti seuraa Cunninghamia hänen etsiessään uusia mielenkiintoisia kuvauksen kohteista arkisten ihmisten parista. Kuvaaja, joka yleensä myös viihtyy paremmin kameran toisella puolella on ryhtynyt suulaaksi kameran edessä ja kertoo omia mielipiteitään muodista.

Yves Saint Laurent: L’Amour Fou (2010) Dokumentti L’Amour Fou keskittyy Yves Saint Laurentin ja hänen pitkäaikaisen kumppaninsa Pierre Bergén väliseen suhteeseen. Luvassa ei niinkään ole muodin luomista, malliston tekemistä tai malleille kiukuttelemista vaan sijaan katsoja pääsee kuulemaan siitä millaista YSL:n ura miesten yhteisen 50 vuoden aikana on ollut. Tarinoita on niin ylä- kuin alamäestäkin koskien uraa ja henkilökohtaista elämää.

Diana Vreeland: The Eye Has to Travel (2011) Dokumentti kuvaa Diana Vreelandin elämää viimeisen 50 vuoden ajan, jolloin hän toimi Voguen ja Harper’s Bazaarin päätoimittajana. Tätä vastaan dokumenttia voi pitää jokaisen muodin historiasta kiinnostuneen oppielokuvana. Muodin kuvaamisen lisäksi dokumentti tarjoaa nimensä mukaisesti katsauksen Vreelandin elänään hänen nuoruudestaan lähtien. Mukana elämänkerran lisäksi on tietenkin daamia inspiroineita tapahtumia ja hänen kommenttejaan muodista.

McQueen And I (2011) Dokumentti kertoo Alexander McQueenista (1969 – 2010) ja hänen vaikutuksestaan muotiin. Lahjakkaan suunnittelijan matkaa on tallennettu Saville Rowsta lähtien. Luvassa on mielenkiintoisia ja koskettavia haastatteluja, jotka paljastavat paljon edesmenneestä muotisuunnittelijasta. McQueenin lisäksi oman osuutensa on saanut miehen muusa Isabella Blow. McQueen ja Blow ovat hyviä esimerkkejä sielujen sympatiasta ja siitä, miten herkässä ura muotialalla on. Haastattelujen lisäksi dokumentti on katsomisen arvoinen, sillä avaa myös brutaalilla tavalla huippusuunnittelijoiden päälle kasattuja paineita.

In Vogue – The Editor’s Eye (2012) Dokumentti sopii hyvin niille, jotka pitävät Vogue-lehteä omana muodin raamuttunaan. 60-minuuttisessa yhteenvedossa lehden eri pää- ja muotitoimittajat kertovat lehden historiasta alkaen vuodesta 1892. Painavan sanasensa muodista ja sen vaikutuksesta yhteiskuntaan ovat päässeet sanomaan muun muassa Anna Wintour, Babs Simpson, Grace Coddington, Tonne Goodman, Phyllis Posnick, Jade Hobson, Carlyne Cerf, Polly Mellen ja Camilla Nickerson. Muotia ymmärtämättömille dokumentti toimii myös hyvin, sillä se auttaa ymmärtämään sitä, miten käsitys kauneusta (vaatteista) on muotoutunut aikojen kuluessa ja ennen kaikkea kenen vaikutuksesta.

Tosi muotifaneille suosittelen näiden lisäksi sukeltamista seuraavien dokumenttien pariin: Christian Dior: The Man Behind the Myth (2005), Viktor & Rolf: Because We’re Worth it (2005) ja Mademoiselle C (2013). Näiden ulkopuolelle jää tietenkin vielä runsaasti mielenkiintoisia muotitietoisia dokumentteja, mutta omaa tyyliäni ne eivät enää pysty (onneksi) muuttamaan. Kiva leikkaus, hyvät värit ja mukava olo, joka sallii liikkumisen. Näiden varassa pääsee pitkälle ihan omassa arjessa ilman suurempaa muotifanaattisuuttakin.

 

Osastot: Elokuvia ja elämää
Kommentit

Vastaa