Oscar-mittelöistä on yritetty tehdä käyttäjä- tai ainakin elokuvaystävällisempiä muun muassa lisäämällä elokuvien määrää eri kategorioissa. Parhaan elokuvan tittelistä kisasi ennen vaatimattomat viisi elokuvaa, kun nyt raati saa eteensä kaikkea mahdollista 5 ja 10 elokuvan väliltä. Tästä vaihteluvälistä johtuen parhaan elokuvan saajan filmikeloihin kohdistuu paineita siitä, että elokuvan on todellakin sitten säväytettävä jollakin muulla tavalla kuin erikoistehosteiden määrällä tai olemalla totaalinen karvapalloelokuva. Sillä halutessaan kisaajien lukumäärä voidaan pitää myös viitenä. Tänä vuonna parhaan elokuvan palkintoa tavoittelivat sitten lähes täysi määrä kisaajia, joista mielestäni mukana oli muutama tajunnan räjäyttävä elokuvakin, mutta samalla tuntui, että vaikuttavia filmejä oli myös jäänyt listan ulkopuolelle (jaksan jatkaa tätä huhuilua Drive ja Shame elokuvien puolesta vielä pitkään):
* The Artist
* The Descendants
* Extremely Loud and Incredibly Close
* The Help
* Hugo
* Midnight in Paris
* Moneyball
* The Tree of Life
* War Horse
Näistä useampi leffa on saanut jo nauttia usemmasta eri nimityksestä ja niitä myös kotiin keräten. Esimerkiksi BAFTA:ssa parhaan elokuvan teatterinaamion voitti The Artist ja Kultaisista maapalloista elokuva tuli myös palkituksi parhaana musiikki/komedia-elokuvana. Sama voittokulku jatkoi Ranskan Cesar-palkinnoissa. Elokuva jatkoi voittokulkuaan ja lisäsi myös Oscar-pystin hyllylle muiden palkintojen seuraksi. Elokuvaa on pakko onnitella pöydän putsaamisesta, sillä yleensä joku näistä kolmesta pettää. Tästä näkökulmasta on pakko pohtia sitä, tarkoittaako tämä mustavalko-mykkäelokuvien uutta tulemista valkokankaille parin vuoden päästä, sillä elokuvateollisuudella vaikuttaa olevan trendinä menestyjän kopioiminen tavalla tai toisella. Aika näyttää.
Parhaasta ohjauksesta oli vaikeampi heittää varmaa voittajaa. Kultaisissa maapalloissa Mr. Martin Scorsese vakuutti raadin, mutta taas brittiläiset (BAFTA) ja ranskalaiset (César) pitivät Mr. Michael Hazanaviciuksen tuotosta parempana. Näiden lisäksi listalla oli toki muitakin vakuuttavia ohjaajia. Ocsarin kotiin vei ranskalainen Mr. Hazanavicius, kerryttäen tällä The Artis elokuvan pystikokoelmaa.
* Woody Allen– Midnight in Paris
* Michel Hazanavicius– The Artist
* Terrence Malick– The Tree of Life
* Alexander Payne– The Descendants
* Martin Scorsese– Hugo
Oscar-pysti oli Mr. Hazanaviciuksen ensimmäinen, mikä takasi omalta osaltaan kansainvälisen huomion hänen tuleville elokuvilleen The Players ja The Search. Näitä elokuvia kannattaa seurata mielenkiinnolla, elleivät ne sitten taas sorry parodioinnin puolelle. Mutta samalla on muistettava, että ei se tee elokuvasta kuitenkaan huonoa.
Parasta miespääosan voittajaa oli suhteellisen helppo veikata. BAFTA:ssa Ranskan vastaus Mr. George Clooneylle Mr. Jean Dujardin oli pitelemätön. Ja sama hehkutus oli myös havaittavissa kultaisissa maapalleroissa, joista mies tuli kotiin parhaan musikaali/komedian pystin kanssa. Oscar-listalla hänelle vastusta antaa kuitenkin Mr. Clooney, joka pokkasi parhaan draamanäyttelijän pystin samoissa maapallokisoissa, joten tilanne on ennen Oscaria 2 – 1 Mr. Dujardin hyväksi. Oscareissa ehdoton suosikkini kuitenkin oli pitelemätön Mr. Gary Oldman, mutta hän oli ehkä vähän liian kova pala amerikkalaisille nieltäväksi. Joten en ollut kovasti yllättynyt, kun Oscarin arvoiseksi suoritukseksi katsottiin Mr. Dujardin alla olevista miehistä.
* Demián Bichir– A Better Life: Carlos Galindo
* George Clooney– The Descendants: Matt King
* Jean Dujardin– The Artist: George Valentin
* Gary Oldman– Tinker Tailor Soldier Spy: George Smiley
* Brad Pitt– Moneyball: Billy Beane
Mielenkiintoinen huomio The Artist-elokuvan kasvattaessa jälleen Oscar-määräänsä oli Mr. Dujardin ja Mr. Hazanaviciuksen välinen yhteistyö. Heiltä löytyy pari aiempaakin yhteistä elokuvaa vakoiluparodian alueella: OSS 117: Cairo Nest of Spies ja OSS 117: Lost in Rio. Onko tässä tuleva yhteistyöpari, joka tulee rohmuamaan palkintoja yhdessä minne menevätkin. Aika osoittaa myös tämän toteutumisen. Saa myös nähdä, ottaako Finnkino nyt levitykseensä miehen uusimman elokuvan Les Infidéles.
Parhaan naispääosan pystiä voi melkein puolestaan pitää jaettuna jo Ms. Meryl Streepille ennen Oscareitakin. Ms. Streep kokosi hyllynsä päälle niin BAFTA:n kuin kultaisen maapallon pystin tänä vuonna. Oikeudenmukaista olisi jättää jotain muillekin. Kaikkia elokuvia en ole nähnyt, mutta Ms. Williamsin uraa ja elokuvavalintoja seuratessa olisin suonut Oscarin lähtevän hänen mukaansa. Voiton kotiin kuitenkin korjasi kaikkien odotusten mukaan Ms. Streep.
* Glenn Close– Albert Nobbs: Albert Nobbs
* Viola Davis– The Help: Aibileen Clark
* Rooney Mara– The Girl with the Dragon Tattoo: Lisbeth Salander
* Meryl Streep– The Iron Lady: Margaret Thatcher
* Michelle Williams– My Week with Marilyn: Marilyn Monroe
Oscar-palkinto on daamin kolmas. Aiemmin hän oli saanut Oscarit-elokuvista: Kauriinmetsästäjä (1978) ja Kramer vastaan Kramer (1979). Ms. Streep joutuu nyt pyyhkimään pölyt vanhojen pystiensä päältä ja tekemään tilaa uudelle kaapin päällä.
Parhaan miessivuosan pystin tavoittelijat ovat myös kiertäneet useita eri kisoja. Kultaisen maapallon ja BAFTA:n nappasi tällöin Mr. Christopher Plummer, mikä lisää hänen paineitaan Oscareihin. Toisaalta sivuosa-Oscareissa kaikki on mahdollista aina mustan hevosen esille tulemisesta. Ja sen tiimoissa mahdollista on myös totaalinen pöydän putsaus. Mr. Plummer seurasi Mr. Dujardin tyyliä ja lähti kotiin Oscarin kanssa.
* Kenneth Branagh– My Week with Marilyn: Laurence Olivier
* Jonah Hill– Moneyball: Peter Brand
* Nick Nolte– Warrior: Paddy Conlon
* Christopher Plummer– Beginners: Hal Fields
* Max von Sydow– Extremely Loud and Incredibly Close: The Renter
Mr.Plummmer oli kaikkien aikojen vanhin Oscar-voittaja (synt. 1929). Joten on sinänsä ihastuttavaa, että miehen pitkä ura valkokankaalla tuli viimeinenkin palkittua. Tosin hän teki vaikuttavaa työtä jo vuoden 2009 elokuvan The Last Station Leo Tolstoin roolissa, minkä Oscar-ehdokkuus ei vielä kuitenkaan pystiä vielä miehelle tuonut. Maltan tuskin odottaa, että Finnkino tuo tämän elokuvan myös valikoimiinsa – vinkki,vinkki – mahdollisimman pian.
Naisten puolella parhaan sivuosan veikkaaminen menee todellakin veikkaamiseksi. Ms. Bérénice Bejo menestyi Ranskassa ja pokasi sieltä Cesar-palkinnon. Kultaisen maapallon ja BAFTA:n puolestaan korjasi kotiinsa Ms. Octavia Spencer. Joten yllätys olisi ollut kiva saada tähän linjaan mukaan. Oscar pystin kanssa jatkoille kuitenkin lähti Ms. Spencer.
* Bérénice Bejo– The Artist: Peppy Miller
* Jessica Chastain– The Help: Celia Foote
* Melissa McCarthy– Bridesmaids: Megan Price
* Janet McTeer– Albert Nobbs: Hubert Page
* Octavia Spencer– The Help: Minny Jackson
Ja tässä kohtaa on annettava, Oscareiden sijasta, tunnustusta kälylleni. Kerrankin sellainen elokuva, jonka sinä olet nähnyt ja minä en. Onkohan tässä pakko lähteä etsimään elokuvateatteria, joka vielä pyörittäisi tätä leffaa. Vaikka kuinka koittaisi väittää, että kirja itsessään ei säväyttäny tavalla, joka moiseen kannustaisi.
Vuoden paras animaatio jaksaa aina yllättää. Kultaisen maapallon voitti Tintin seikkailut, BAFTA:n puolestaan Rango. Näitä kahta vastaan tuntuu, että muilla ei juurikaan ole mahdollisuuksia. Toisaalta olen aina veikannut väärin animaation voittajan, joten jos sanon sen olevan vaikka A Cat in Paris, niin oikeasti Oscar-palkinnon sitten sai Rango! Jeee!!
* A Cat in Paris– Alain Gagnol & Jean-Loup Felicioli
* Chico and Rita– Fernando Trueba & Javier Mariscal
* Kung Fu Panda 2– Jennifer Yuh Nelson
* Puss in Boots– Chris Miller
* Rango– Gore Verbinski
Kolmesta näkemästäni animaatiosta, Rango on tehnyt parhaan vaikutuksen. Mr. Gore Verbinski sai vihdoinkin ansaitsemaansa tunnustusta. Hyvä niin, sillä animaatiosarjassa sitä tuskin olisi tullut miehen muille tuotoksille, jotka ovat pyörineen merillä Mustan Helmen ja Kapteeni Jack Sparrowin kanssa elokuvissa Pirates of Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003), Dead Man’s Chest (2006) ja At World’s End (2007).
Räiskettä ja mäiskettä oli tarjolla parhaan erikoistehosteen tarjoamisessa. BAFTA:ssa parhaiten erikoistehosteiden kanssa menestyi viimeisin Harry Potter elokuva. Kultaisen maapallon raati puolestaan ei palkitse erikoistehosteita. Joten jännityksellä odotin Harry Potterin voittokulkua näissäkin kisoissa. Joskin kaikissa kisassa mukana olevissa elokuvissa on vaikuttavat visuaaliset tehosteet – myöskin ilman 3D-lisäyksiä. Voittajasuosikkini Harry Potter jäi kuitenkin tällä kertaa heiluttelemaan sauvaansa ilmaan, sillä Oscarin kanssa takavasemmalle siirtyi Hugo.
* Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2
* Hugo
* Real Steel
* Rise of the Planet of the Apes
* Transformers: Dark of the Moon
Hugon palkinto on myös oikeaan osoitteeseen osunut, sillä sen esittelemä 3D-tekniikan kokonaisvaltainen käyttö oli omaa luokkaansa verrattuna muihin aiemmin ilmestyneisiin 3D-elokuviin. Mutta mitä taas tulee räiskeeseen, päiskeeseen ja karvapalloefekteihin, niitä ei Hugossa juurikaan ollut. Tässä on kai vaan tyydyttävä siihen, että Harry Potter on tullut jo aiemmin palkittua.
Dokumenttien alkaessa näkyä yhä enemmän valkokankaalla myös lähiteattereissa, kuin myös tässä blogissa, mainittakoon myös parhaan dokumentin palkinto. BAFTA:ssa sen korjasi kotiinsa dokumentti Sennasta. Kultainen maapallo sitä ei puolestaan jaa. Joten Oscareissa kisaavista olen nähnyt vain Pinan, jonka toivoin tietenkin siellä myös menestyvän. Kultainen miehen kanssa kotiin käveli julistaen dokumenttien maailmanvalloitusta Undefeated:
* Hell and Back Again
* If a Tree Falls: A Story of the Earth Liberation Front
* Paradise Lost 3: Purgatory
* Pina
* UndefeatedEhkä tämäkin elokuva saadaan Oscar-voittonsa johdosta Suomeen laajempaan esitykseen, vaikka sen aihe amerikkalainen jalkapallo ei meitä ihan vierestä liippaa. Toisaalta onhan valkokankaalla vaikuttanut jo baseball-lajia meille esittelevä Moneyball, joten Memphisiläisen koulun jalkapallojoukkue mahtunee samaan sarjaan hyvin. Sisällöllisestikin elokuvia yhdistää teema akateemisen menestyksen (ainakin osittain) ja urheilun yhdistämisestä sekä joukkueelle omistautuneen valmentajan olemassaolo. Defeated elokuvassa se on Bill Courtney.
Ja viimeisimpänä, muttei vähimpänä, kategoriana on paras ulkomaalainen elokuva. Ikävä kyllä Suomen Le Havre ei tänä vuonna päässyt mukaan Oscarista kisaamaan – toivottavasti parempi onni ensi vuonna. BAFTA:ssa voiton kotiin vei espanjalainen La piel que habito (Iho jossa elän), joka ei myöskään päässyt mukaan Oscar-mittelöihin. Kultaisen maapallon puolestaan pokasi iranilainen A Separation, joka menestyi myös Cesár-mittelöissä. Toisaalta se on tullut jo todistetuksi, että amerikkalainen raati voi olla täysin eri mieltä muun maailman kanssa. Joten Oscarin lähteminen elokuvan A Separation mukaan yllätti erittäin mieluusti.
* Bullhead (Belgia)
* Footnote (Israel)
* In Darkness (Puola)
* Monsieur Lazhar (Kanada)
* A Separation (Iran)
Persiaksi puhuttu elokuva todellakin on ansainnut kaikki palkintonsa. Se osoittaa, että myös pienellä budjetilla saadaan tehtyä hyviä elokuvia sekä sen, että kaiken ei tarvitse olla valmiiksi pureskeltua katsojaa varten. Lämpimät onnittelut tuotoksen kirjoittaneelle ja ohjanneelle Mr. Asghar Farhadille. Jään mielenkiinnolla odottamaan miehen seuraavia tuotoksia.
Nyt kun laskee yhteen Oscar-pystejä elokuvien kohdalla, niin ennakkoiden mukaan suurinta rohmua yritti Hugo, 11:sta nimityksellä. Sen perässä oli heti The Artist kymmenen eri ehdokkuuden kanssa. Näistä jäi selvästi jälkeen Moneyball ja War Horse, joista kumpikin sai kuusi ehdokkuutta ja viisi ehdokkuutta keränneet The Descendants ja The Girl with the Dragon Tattoo. Ehdokkuuksien saaminen on kuitenkin eri asia kuin palkintojen kerääminen, loppupeleissä The Artist ja Hugo kuitenkin onnistuivat parhaiten keräämällä kumpikin viisi voittoa useista ehdokkuuksistaan. Blogista päin onnitellaan voittajia ja kisassa mukana olleita. Onneksi olkoon.
Muut Oscareita rohmunneet elokuvat löytyvät täältä.
Osastot: Elokuvia ja elämää