VALIKKO

On the Road – Tien päällä

On the Road elokuva jatkaa tämän vuoden Cannesin elokuvien esittelyä. Ja kun viime vuonna siellä yleisön päätä hämmensi Mr. Terrence Malickin The Tree of Life, en olisi yhtään yllättynyt, jos tänä vuonna saman olisi tehnyt On the Road – mistä tässä kaikessa oikein on kysymys?? Sananmukaisesti tien päällä, road-movie, asioita selvittävät elokuvat ovat perinteisesti liitetty nuorison itsenäisyysyrityksiin. Samaa on toki havaittavissa myös tästä, autossa istuva jengi on vahva omassa tunnossaan, mutta samalla hyvin haavoittuvaisia, vaikka eivät sitä välttämättä itse huomaakaan – ikinä, joidenkin kohdalla. On the Road-leffa pitää perinnettä yllä myös siinä, että valkokankaalla esitettävä matka on kaksijakoinen: fyysinen matka sinne jonnekin ja sisäinen matka itseensä – ainakin joidenkin kohdalla. Laji on kuitenkin lavea kuin maantie ja siten sinne joukkoon mahtuu myös nykyisen elokuvan oloisia tuotoksia. Mutta kai se on ihan hyvä asia, jos leffa osoittautuu riittävän haastavaksi, ehkä.

Elokuva On The Road keskittyy aikaan, jolloin uransa alkuvaiheissa kipuileva Sal Paradise (Sam Riley) tekee matkaa sinne jonnekin – eli viettää aikaa autossa rannikolta rannikolle. Kaikki tämä tapahtui aikana, jolloin elämä oli vapaata, ihanaa ja kokeilevaa – sanan siinä merkityksessä, eikä liftaajan tarvinnut pelätä henkensä menettämistä huolimatta mielenkiintoisista matkakumppaneista. Matkaa Sal teki yksin tai yhdessä ystävänsä Dean Moriartyn (Garrett Hedlund) ja hänen on-off-vaimonsa Mayloun (Kristen Stewart) kanssa. Henkilöt käyvät läpi reissun aikana enemmän tai vähemmän itsenäistyviä oivalluksia, jotka yrittävät kasvattaa heitä kohti aikuisten, vastuullisempaa, maailmaa.

Kirja perustuu amerikkalaisen kirjailijan Mr. Jack Kerouacin (1922 – 1969) teokseen On the Road, missä kirjailijan alter egona toimii Sal Paradise. Myös muille merkittäville hahmoille löytyy yhteys tosielämää. Dean Moriartyn vastinpari on Neal Cassady ja Carlo Marxin alter egona voi pitää runoilijaa Allen Ginsbergiä. Naisilla vaikuttaa elokuvassa olevan sivurooli, heidät toki kyllä huomataan, mutta he eivät kovinkaan paljon vaikuta – ainakaan pysyvällä tasolla – miesten elämään. Sivummalla olevista rooleistaan huolimatta elokuvan naiset ovat kuitenkin tehneet parhaansa saamallaan valkokangasajalla ja käyttäneet sen erinomaisesti. Mutta leffan teeman mukaan miehet toteavat yleensä hankaluuksien tai tyhjyyden edessä, että baby, maantie kutsuu ja muut hommat saavat nyt jäädä.

Vaikka On the Road elokuvan pitäisi puhua ja hengittää Salin /Keroucian ajatuksia, valkokangas aika kuuluu kyllä kokonaan Mr. Hedlundin esittämälle Deanille. Hän varastaa valkokankaan jokaisessa otoksessaan, jättäen muut nuolemaan näppejään. Huhupuheet uudesta Mr. Brad Pittistä voivat vallan mainiosti pitää paikkansa tämän nuoren miehen kohdalla, joten nuoren miehen tulevia tuotoksia on mielenkiintoista seurata. Mr. Hedlund on energinen, itseään etsivä, elämää kokeileva ja levottomuutta tunteva ruumiillistuma. Ja onneksi on näin, sillä kirjallisessa tosielämässä Dean vaikutti olevan enemmän Salin kirjallisuuden muusa / aihe, josta kirjoittaa. Ihmiselämän näkökulmasta tämä on raadollista, sillä ystävyyssuhteelle soisi enemmän pohjaa. Tämä siitäkin huolimatta, että Sal totetaa olevansa enemmän tarkkailijan roolissa ja olevansa sitä kautta kiinnostunut ihmisistä, jotka ovat humaltuneet elämästä ja Dean todellakin täyttää tämän kriteerin.

Toisaalta elokuva On the Road antaa hyvin myös ymmärtää, koko matkan ajan, että Dean elää yhä jatkuvaa minä-kautta, missä vastuunottaminen asioistaan on välillä hyvinkin pinnallista ja erittäin lyhytaikaista. Ainoa merkittävä asia hänelle vaikuttaa olevan oman seikkailumielen tyydyttäminen ja siinä muut päätyvät maksajiksi sekä statisteiksi. On siis hyvin ymmärrettävää, miksi Sal päätyi toisenlaiseen ratkaisuun ja halusi kasvaa aikuiseksi. Vapaus vastaan vastuullisuus, onko se todellakin näin, vai voisiko nämä kaksi yhdistää menestyksekkäästi?

Kirjallisesti tekijän kuvausta spontaanista matkailustaan vuosina 1947 – 1950, On the Road -teosta, pidetään merkittävänä kuvauksena amerikkalaisesta ajasta, joka täyttyi jatzista, runoudesta, huumeista ja seksistä. Siten voi ainakin koittaa kuvitella, sitä pahennusta, mitä tällainen Beat-sukupolvi sai aikaan sodanjälkeisessä amerikkalaisessa yhteiskunnassa. Kirja voisi olla todennäköisesti paljon antoisampi kuin nyt nähty elokuva. Elokuvallisesti puolestaan joudun pohtimaan, että minne se suurella äänellä kuvattu sisäinen kasvu on oikein kadonnut. Maisemia oli toki kiva katsella, mutta jotain syvempää olisi myös ollut mielekästä saada leffasta irti. Nyt valkokankaalla tulee katseltua ulos useampia minuutti auton etulasista – sananmukaisesti.

Maisemaa auton etulasistawww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.com
ja välillä paikallisia pysähdyksiä, missä sitten narkkaillaan aivot pellolle, kokeillaan fyysistä työtä ja päädytään pitämään hauskaa saman tai vastakkaisen sukupuolen kanssa. Kaiken tämän katsomisen jälkeen, minun on vaikea oikeasti ymmärtää, miten On the Road -teosta voidaan pitää yhtenä merkittävimpinä englanninkielisenä kirjana. Ehkä olisi parasta palata kirjan pariin ja unohtaa kaikki näkemänsä. Aikansa olisi voinut käyttää niiiiin paljon paremmin. Jossakin tuolla valkokankaalla piilee sanoma oman itsensä löytämisestä, itsensä ilmaisusta ja kasvamisesta vastuullisuuteen. Minulle nyt vain tuotti aikamoisia vaikeuksia löytää sitä. Ehkä tästä voisi yrittää syyttää jet-lagia, tai sitten ei. Elokuva arvioinnin näkökulmasta on vaikea ymmärtää elokuvan sanomaa. Ohjaaja on varmasti tehnyt parhaansa, näyttelijätyö on erinomaista (kiitos vaan Mr. Hedlund – kaikki annetut pisteet ovat sinun ansiotasi, mutta ikävä kyllä yksin et pysty leffaa pelastamaan), mutta syy elokuvan olemassaoloon ja sen antiin katsojille jää kyllä hyvin avoimeksi kysymykseksi. Ellet keksi mitään muuta tekemistä tai kaipaat apua nukahtamisessa, suosittelen leffaa.
Overallwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.com
Kokonaisarvosana.

 

Osastot: ???, Draama, Leffat
Henkilöt: , , , , ,
Kommentit

Vastaa