VALIKKO

L’ombre des femmes / In the Shadow of Women – Naisten varjossa

Pierre ja Manon tekevät työkseen dokumenttejä. Rahat ovat joskus tiukalla, mutta rakkaus ei koskaan. Ei ainakaan ennen kuin Pierre törmää nuoreen Elisabethiin. Yksi asia johtaa toiseen ja pian Pierre huomaakin omaavansa salarakkaan Elisabethissa ja piiloittelevansa tätä suhdetta vaimoltaan vaikka pystyykin oikeuttamaan suhdetta itselleen tyypillisellä miehisellä käyttäytymisellä. Mutta siinä missä Pierre pian löytää itsensä tasapainoilemassa kahdessa suhteessa hänelle selviää, että hänen vaimonsa Manon ei ole ollut pekkaa pahempi vaan hänellä myös on oma lohduttajansa.

Yritystä naisten varjossa palloilemiseen tulee Pierren taholta itselleen oikeutetusta avioliiton ulkopuolisesta suhteesta ja samalla sen kohtaamisesta, että hänen vaimonsa tekee samoin. Tämä neuroottinen pohdinta ja sen sekoittaminen romanttisiin ympyröihin valloittavat Pierren elämän ja elokuvan. Pierren harjoittamana mitätön syyttely naisia kohtaan oman egonsa kohentamiseksi ja-tai oman toimintansa puolustamiseksi nousee elokuvan merkittävimmäksi tekijäksi. Ja mielenkiintoisesti se esitetään lähinnä eleiden ja ilmeiden avulla sekä yksittäisissä kohtauksissa, jotka onnistuvat nousemaan tarkoitustaan suurempaan rooliin.

Ohjaaja Mr. Philippe Garrell on tehnyt elokuvia vuodesta 1969, joten miehen lähes 50 vuoden työuraan elokuvien parissa mahtuu leffa jos toinenkin. Niistä kaikista huomaa ohjaajan olleen suhteellisen uskollinen itselleen ja omalle tyylilleen. Elokuvien tematiikka on pyörinyt hieman boheemien ihmisten elämissä ja niihin liittyvissä ammatillisissa tai henkilökohtaisissa haasteissa. Tekovuodestaan huolimatta Mr. Garrellin elokuvat voisivat lähes kaikki sopia 1960-luvulle ja uuden aallon elokuvien edustukseen, eikä L’ombre des femmes / In the Shadow of Women tee tästä poikkeusta. Tätä ei pysty muuttamaan edes kertoja-hahmon mukana oleminen, mikä vaikuttaa kohta olevan lähes pakollista nykyään kaikissa elokuvissa. Toivottavasti tämä trendi häviää pian. Pohdin pitkään sen tarpeellisuutta tämän elokuvan kohdalla. Toki elokuva on yhtä vähäsanainen ja -ilmeinen kuin Mr. Kaurismäen elokuvat, joten Pierren tuntojen ääneen tulkitseminen voi olla tarpeen. Samaan hengenvetoon on kuitenkin  todettava, että näyttelijät vakuuttavat tulkinnoissaan niin vahvasti, että elokuva olisi myös pärjännyt ilman tätä kommenttiraitaa.

Mr. Garrellin elokuvissa on jotain hyvin samantapaista kuin herrojen Noah Baumbach ja Woody Allen, mutta siitä huolimatta jokainen heistä ansaitsee oman ilmaisunsa. Tällä kertaa ohjaaja Mr. Garrell ponnistelee hieman tavanomaista enemmän tarjotakseen katsojille jotain uutta. Ponnistelu ei ikävä kyllä kuitenkaan kanna kovin pitkälle ja valkokankaalta katsojille tarjoiltu mustavalkoinen arkipäivän tapahtumiin liittyvä elokuva ei juurikaan yllätä juonenkäänteellisesti tai dialogisesti. Tämä on sinänsä mielenkiintoista, sillä elokuvan nimi L’ombre des femmes / In the Shadow of Women olettaisi ilmaisun painopisteen olevan naisten puolella. Sen sijaan valkokankaalla nähdään Pierren hyvin arkkityyppinen kuvaus itsekkäästä seksuaalisesta käyttäytymisestä ja sen puolustamista samalla kun Manonin osuus on lähes taputeltu piiloon. Miten tämä voi siis todellisesti kuvata Pierreä naisten varjoissa? Ellei kyse ole sitten siitä, että Pierre jää itse omaan varjoonsa, ellei hän pääse elämään tosirakkautensa kanssa.

Elokuva on suhteellisen arkinen ja sitä korostaa omalla osallaan taitava musiikin käyttö. Säveltäjä Mr. Jean-Louis Aubertin yksinkertainen piano-kitara musiikki pitää leffan asiallisena eikä se sorru kovinkaan usein pömpöösin hömppäilyyn popmusiikin turvin. Tämä on onni siitäkin huolimatta, että lähes jokainen meistä voi kuvittella kuulevansa taustalla hallelujah-kuoroa rakkauden kohtauksissa. Ellei näin sitten tapahdu, niin toinen ääni joka omassa päässä pihisee on toteamus siitä, miten ihmiset voivat olla noin tyhmiä.

Miehen egon maailmawww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.com
Ranskalaisen ohjaaja Mr. Garrellin uusin tuotos on peruskamaa hänen taidoistaan. Romanttinen draama yrittää esittää miestä kahden naisen välissä, missä hän jotenkin yllättävällä tavalla pystyy oikeuttamaan itselleen omat toimintansa. Ja tämän jälkeen voikin todeta, että miestä ei todellakaan voi ymmärtää. Valkokankaalla esitetty avioliiton ulkopuolinen suhde ei kuitenkaan nyt tuo mitään uutta aiheesta ja siten ei tunnu myöskään kovin tuoreelta idealta kuvaustavastaan ja kertojastaan huolimatta. Tästä tuttuudesta huolimatta L'ombre des femmes / In the Shadow of Women onnistuu tuntumaan intiimiltä. Kiitosta tästä voi antaa pääosissa pyörineille ihmisille ja heidän vakuuttaville tulkinnoilleen. Suosittelen elokuvaa kaikille, joita kiinnostavat sukupuolten välinen taisto ja ohjaaja Mr. Garrellin elokuvat sekä kuvaus siitä tosirakkauden mahtavasta voimasta. Ennen saliin suuntaamista on kuitenkin hyvä muistaa, että leffa ei tosiaankaan vuorosanoilla tai toiminnalla brassaille vaan antaa yksittäisten tapahtumien puolestaan.
Overallwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.com
Kokonaisarvosana.

Näyttelijät: Stanislas Merhar, Clotilde Courau, Lena Paugam

Osastot: Draama, Kevyttä katseltavaa
Henkilöt: , ,
Kommentit

Vastaa