Ohjaaja Mr. Saku Pollari jatkaa valkokankaille vyöryvien bändi-elokuvien loputonta listaa omalla tuotoksellaan Eput. En oikein tiedä pitäisikö näitä sanoa rocumenteiksi, punkmenteiksi, biebermenteiksi vai millä ihmeellä kuvata bändistä ja sen historiasta tehtyä elokuvaa. Toiset tähän tyylilajiin kaatuvat rainat ovat selvästi enemmän tai vähemmän käsikirjoitettua, toiset enemmän tai vähemmän suoria konserttitaltiointeja, mutta yhtä kaikki ne antavat esiintyjien faneille mahdollisuuden kurkata sinne kulissien taakse. Eput ei tee tästä mitään poikkeusta. Se on epumentti suomalaista Eppu Normaali -yhtyeestä eppujen faneille.
Toki me muutkin ”ei-niin-tosi-fanit” saamme dokumentistä omat kiksimme ja voimme muistella Eppujen biisejä leffan edetessä. Kiitosta on joka tapauksessa annettava siitä, että kameran edessä puhuu aikuisia miehiä, joilla yleensä on kypsiä ajatuksia bändinsä historiasta ja sen syntyajoista. Bändin syntyhistorian kuvaamisen lisäksi dokumenttia kannattelee valmistautuminen vuoden 2016 Ratinan-konserttiin (ei, en ollut paikan päällä, oli jotain muuta tärkeämpää tekemistä tuolloin). Mutta jos keikalle meno kuitenkin kiinnostaa suosittelen kurkkimaan Eppujen omaa kotisivua. Lisää bändin historiasta kannattaa käydä myös kurkkimassa wikipedian sivuilta.
Ja onhan bändille annettava tunnustusta siitä, että tavoitteesta ”kuulostaa kamalalta”, ”matkia Ramones-tyyliä” ja laittaa peliin enemmän vimmaa kuin taitoa on päästy näinkin pitkälle. Eppumentin aikana pohdin sitä, että oltaisiinko tässä ilman Mr. Martti Syrjää, joka on joutunut kantamaan varmaan muita bändin jäseniä enemmän julkisuuden kiroja ja kunniaa. Toki bändiä ei ole ilman muita soittajia. Musikaalinen kiitos siis kuuluu myös herroille Mikko ”Pantse” Syrjä (kitara, laulu), Juha Torvinen (kitara), Sami Ruusukallio (basso, laulu) ja Aku Syrjä (rummut). Mutta se poskisolisti on aina poskisolisti varsinkin kun eppumentistä käy ilmi, että lähes kaikilla bändin jäsenillä ei aina ole ollut sitä tasapuolista sananvaltaa tekemisiinsä.
Mielenkiintoisesti eppumentti myös antaa ymmärtää, että bändin jäsenten välillä on kommunikointi ollut enemmän vittuilun tasolla. Tämä lienee kuitenkin tapahtunut niin sanotun veljesrakkauden nimissä, sillä ei porukka varmaan muuten olisi enää kasassa. Ja onhan bändissä toki vaihtuvuutta osaltaan ollutkin, mutta sitäkin enemmän olen itse tyytyväinen Eppu Normaalin musiikillisen muutoksen suuntaan punkrockista melodisempaan ympäristöön.
Suomalaisia rock-bändejä on toki tullut välillä kuin sieniä sateella. Osa niistä on hyytynyt alkumetreille, osa jaksaa yhä porskuttaa, osa on muuttanut kokoonpanoaan ja osa on siellä luovalla tauolla. Jokaisella on tietenkin omat suosikkinsa, joita voi käydä pongailemassa muun muassa täältä. Epuilla kesti aikansa palata taas keikkailun makuun ja musiikin tekoon. Ja vaikka mikään totaalinen Eppu-fani en olekaan, niin onhan se myönnettävä, että eppumentin jälkeen sitä löysi itsensä hyräilemästä niitä tutuiksi käyneitä kappaleita (mm. Vuonna ’85, Murheellisten laulujen maa, Tahroja paperilla, Joka päivä ja joka ikinen yö, Urheiluhullu, Nyt reppuni jupiset, riimisi rupiset).
Asiallinen eppumentti | |
---|---|
Eput on asiallinen ja avaava dokumentti Eppu Normaalin vahaisvuosista ja valmistautumisista tuleviin koitoksiin. Se avaa angtisen miehen mielentilaa ja osoittaa musiikin mahdin niin oman hyvinvoinnin kuin kansakunnan mielenterveyden kannalta. Suomessa ei taida olla montakaan, jolle sana Eppu Normaali ei soita kelloja. Eikä meidän joukosta taida myöskään löytyä montaa, joka ei tietäisi jotain Eppujen biisiä. Bändi on todellakin kannuksensa ansainnut taidokkaan musiikinteon ja sen esittämisen kautta. Eppumentissä ihastuttaa erityisesti aikuisten miesten tekemä reflektointi omasta musiikillisesta historiastaan ja siitä, missä nyt mennään. Tämä ei ihan ole Suomen Rolling Stones, mutta äijillä on taatusti yhtä tiukka kannattajakunta tässä maassa. Suosittelen leffaa kaikille kotimaisen melodisen musiikin ja Eppu Normaali – bändin ystäville. Musiikkia soi eppumentissä mukana, mutta painopiste todellakin on annettu tarinan kerronnalle huipuille, siellä olemiselle ja sen vaikutuksille. |
Overall | |
---|---|
Kokonaisarvosana. |