Clouds of Sils Maria -elokuvassa tunnettu elokuvanäyttelijä Maria Enders (Juliette Binoche) on matkalla pieneen sveitsiläiseen kaupunkiin Sils Marian pilvien keskelle yhdessä uskollisen assistenttinsa Valentinen (Kristen Stewart). Matkan alkuperäinen tarkoitus palkintopystin vastaanottaminen muuttuu suruvaellukseksi hänen kuunltuaan mentorinsa Wilhelm Melchior kuolemasta. Suruprosessiin tulee kuitenkin täyttöä, kun Marian tunnetuksi tekemä ahdistuneen lesbotytön rooli saa uuden tulkinnan nuoren näyttelijän Jo-Ann Ellisin (Chloë Grace Moretz) käsissä ja elokuvassa olisi tarjolla myös Marialla rooli – keski-ikäisenä naisena. Luvassa onkin pohdintaa menneisyydestä, nykyisyydestä, tulevaisuudesta sekä oman kuolevaisuuden kohtaamisesta.
http://www.youtube.com/watch?v=5L-9rcEhGm4
Clouds of Sils Maria jatkaa ohjaajan Mr. Oliver Assayasin ja Ms. Binochen elokuvasta Rendez-vous (1985) alkanutta yhteistyötä, tällä kertaa Mr. Assaysin on muuttunut käsikirjoittajasta ohjaajaksi. Elokuvan synty on sinänsä mielenkiintoinen. Ohjaajan ja näyttelijän tehdessä sopimusta tästä elokuvasta, sillä ei ollut vielä teemaa. Ohjaaja Assayasin halusi tehdä jotain yhteistä menneisyyttä koskettelevaa ja tässä on nyt lopputulos. Varmaa vaikuttaa olevan se, että elokuvasta joko pidetään tai sitten ei. Kauneus on myös tällä kertaa katsojan silmissä yhtä lailla kuin pitkä pinna. Clouds of Sils Maria nimittäin syyllistyy välillä selvään alleviivaukseen verbaalisella tasolla ilman niitä tukevaa näyttelemistä.
”An older woman falls in love with a scheming girl who has her wrapped around her little finger,” kuvaa myös hyvin elokuvan teemaa kaiken kiemuraisen verbaalisen dialogin parissa. Ja tässä kohtaa on kyllä nostettava hattua molemmille pääosissa oleville näyttelijöille daameille Binoche ja Stewart. Naisten välinen kemia ja yksipuolinen läheisriippuvuus toimiii ja nostaa esille valtapiirteitä tavalla, joka laittaa katsojan pohtimaan sitä, että kuka oikein pompottaa ketä ja mitä kaikkea siellä pinnan alla oikein kytee. Tätä Marian (Juliette Binoche) suorittamaa pohdintaa voi myös pitää yhtenä elokuvan helmenä. Ohjaaja Mr. Assayasin antoi daamille suhteellisen vapaat kädet itsensä ilmaisuun ja pitääkin nyt valkokankaalla kuultua keskustelua Ms. Binochen omina pohdintoina julkkisuudesta, sen vaateista ja tarjoamista mahdollisuuksista ilmaista itseään haluamallaan tavalla.
Elokuvan nimi tulee Sveitsin Alppien käärmemäisestä pilvimuodostelmasta. Maloja-käärme pilvimuodostelma syntyy kostean ilman muuttuessa pilveksi ja sen luikerteluksi Maloja-solaan Engadissa poikkeuksellisen matalalla. Sama Maloja-käärme -teema toistuu elokuvassa myös useasti menneisyyden ja nykyisyyden piireissä. Se on nimittäin edesmenneen mentorin Wilhelm Melchior intohimoisesta ja tuhoisesta suhteesta kertova näytelmä, joka aikoinaan teki Maria Endersistä kuuluisan. Nyt hänen vain pitäisi astua siihen aikuisempaan rooliin, joka sananmukaisesti aiheuttaa hänelle harmaita hiuksia roolin harjoittelussa. Tätä ajatusta vastaan, Maloja Snake, olisi sopinut myös mainiosti itse elokuvan nimeksi. Samanlaista näytelmän harjoittelemista nähtiin myös elokuvassa Pyöräretkellä Moliérin kanssa. Nyt vain mennään vielä uskottavammin kahden ihmisen välisen keskusteluun, mistä oli vaikea erottaa näytelmän ja oikean elämän rajoja.
Elokuvan musiikki ansaitsee myös oman mainintansa. Se ei varsinaisesti taustalla pauhaa, vie juonta eteenpäin tai täytä tyhjää tilaa. Sen sijaan se mielestäni täydentää hyvin elokuvan mielenmaisemaa. Elokuvassa kuullaan muun muassa Georg Friedrcih Händelin (Largo De Xerxes ja Sonate No 2. D Minor) ja Johann Pachelbelin (Canon And Gigue In D Major For 3 Violins And Basso Continuo) tuotantoa. Klassisen musiikin keinoin maisemat saavat oikeutta itselleen ja katsoja (ehkä) syvällisempää ajatusta pohdinnoilleen elokuvan esittämistä asioista. Samalla tavoin se sopii hyvin näyttelijöiden mielenmaiseman kuvauksiin.
Ikäkriisiä kauniissa maisemissa | |
---|---|
Elokuva vaatii katsojalta kärsivällisyyttä – paljon, sillä se avautuu suhteellisen hitaasti (mutta varmasti). Ja tästä huolimatta katsojan on kuitenkin hyvä huomata, että elokuva lupaa lopulta enemmän kuin se ymmärtää antaa. Loppu jättää monia kysymysmerkkejä, joihin jokainen saa omassa päässään etsiä sopivia vastauksia. Toisaalta luulen näiden kadonneiden vastausten olevan ikäriippuvaisia. Elämänk0kemusta enemmän omaaville ne voivat aueta paljon paremmin kuin nuoremilla katsojilla. K0etaampa elokuva sitten hiljaiseksi ja rauhalliseksi tai syvällisesti sielun maisemiin tunkeutuvaksi minut Sils Maria yllätti myönteisesti. Suosittelenkin elokuvaa kaikille, jotka nauttivat mielenkiintoisesta dialogisesta ja pinnan alla kytevistä kytköksistä. |
Overall | |
---|---|
Kokonaisarvosana. |
http://www.youtube.com/watch?v=6q7ajUD099I
Osastot: Draama, LeffatHenkilöt: chloë grace moretz, juliette binoche, kristen stewart