VALIKKO

Anselmi, nuori ihmissusi – Anselm, The Young Werewolf

Vuonna 1973 Etelä-Pohjanmaalla kastepäivän iltana katoaa hartaasti toivotun lapsen, Anselmin, äiti (Liisa Ruuskanen) ja poikaa synkän salaisuuden alla jää kasvattamaan hänen isänsä Manu (Sami Palolampi). Aikaa kuluu, Anselmi (Aleksi Holkko) kasvaa ja edessä on nuoruuteen liittyvien kehon- ja mielenmuutosten kohtaaminen sekä ensi-ihastumiset. Tämän itsetutkinnan lisäksi elokuva esittää kolmea tarinaan rinnakkain. Yksi niistä selvittelee Anselmin syntyperiä, joilla on vaikutusta hänen nyky elämäänsä. Toisessa niistä eletään nykyajassa, mssä Anselmi oppii itsestään koko ajan lisää ja kolmannessa tarinassa pari innokasta tutkijaa selvittelee sitä, onko ihmissusia vielä olemassa. Mukana näissä selvittelyissä Anselmin pakkaa sekoittavat entisestään rippikoulun nuorisopastori Sampsa (Sami Alho) ja kylän kirkkoherra (Pauli Hanhiniemi).

Kotimainen itsenäinen tuotanto, joka tulee suurien suomalaisten elokuvayhtiöiden ulkopuolelta herättää aina mielenkiintoa. Edessä voi olla totaalinen floppi, nautittava kokemusta tai jotain mielenkiintoista, Iron Skyn tavoin, joka sijoittuu sinne jonnekin väliin. Anselmia tehtiin talkoovoimin reilut neljä vuotta omakustannushintaan Bottomland -tuotantoyhtön suojissa. Tätä vastaan leffa on todella toimiva ja hatunnoston aiheinen. Tätä vastaan on myös helppo ymmärtää paremmin miksi elokuvan kerronta singahtelee välillä sinne tänne ja ohjaaja Mr. Matti Pekkanen ei vaikuta saavan ihan kaikkea pidettyä kunnolla kasassa vaan katsojaa heitetään kuin vanhaa hetekkaa tarinasta toiseen ilman aasinsiltoja. Kauhu-tyylin näkökulmasta jännityksen / pelon rakentaminen alkaa sujuvasti, mutta palikat sen loppuun viemiseksi loppuvat kesken ja katsoja tietää jo reippaasti ennen loppua, miten tässä oikein käy. Pääasiallisesti teknisesti ohjaaja kuitenkin hoitaa homman kotiin, joten toivon jonkun nappaavan hänet omat talliinsa ja antavan mahdollisuuden nopeammassa tahdissa suoritetun elokuvan tekoon.

Käsikirjoituksesta on vastannut Mr. Sami Palomäki, joka alkoi muodostaa sitä jo vuonna 1994. Alkuperäisestä kässäristä on jäljellä enää vain nimi, joten toivottavasti se muokkautui matkalla aina vaan paremmaksi. Mutta ehkä se olisi vielä tarvinnut vielä muutaman vuoden kypsyttelyn juonen yhteenvetämisen näkökulmasta. Miestä on kuitenkin kiitettävä hyvästä yrityksestä ja jään mielenkiinnolla seuraamaan mitä muita käsikirjoituksia miehen aivotuksista oikein nousee. Ja onhan Mr. Palomäelle annettava kaikki tunnustus vuoden älyvapaimmasta elokuvan nimestä (Anselmi, nuori ihmissusi), joka todellakin kertoo katsojalle mitä on luvassa. Ei mitään nimikikkailuja tai elokuvan teemasta nousevia nokkelia yrityksiä. Sitä annetaan, mitä luvataan.

Pääosissa pyörivät näyttelijät osaavat hommansa, mutta niiden lisäksi olisin toivonut sivuhahmoille pyöriville hahmoille enemmän valkokangasaikaa, jotta tarinasta olisi saatu selvempi (tai vastavuoroisesti juonen tiivistämistä). Näyttelijät pärjäävät myös yllättävän hyvin ottaen huomioon miten pystyyn suolattu tönkkömuikku -kokemus dialogi oikein on ja miten paljon saunassa loppujen lopuksi vietetään aikaa puhumassa tärkeistä asioista suomalaiseen malliin. Vähästä on vaikea revittää ja ennenkaikkea olisin toivonut revittämistä pelkän nuorisoangstin ilmaisemisen parista myös Anselmille. Herrat Hokko ja Palolampi ovat kuitenkin vakuuttavia isä-poika-suhteessaan jättäen tutkijat, paikalliset rippikoululaiset ja muut pedon perässä kirmaavat takavasemmalleen. Katsojan näkökulmasta toivonkin, että molemmille miehille löytyy vielä paljon töitä valkokankaan valloittamisen merkeissä, sillä niin hyvin he ainakin minut vakuuttivat.

Kauhua kasvutarinassawww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.com
Anselmi - nuori ihmissusi on mielenkiintoinen kokemus, joka jarruttelee mahdollisuuksiaan hieman näiden kahden teeman sujuvassa yhteenliittämisessä. Leffa tuntuu ja vaikuttaa kotikutoiselta tarinaltaan ja sitähän se myös on. Elokuvan kauhu-elementtien liian varhainen paljastuminen, samoin kuin liian kevyt ja yksitokoinen juoni vievät katsomisnautintoa runsaasti ennen loppua tämä siitäkin huolimatta, että jännitys Anselmin selviytymisestä pitää katsojan toki hyvin penkissä. Ja onhan se myönnettävä, että on aikamoinen yritys yhdistää toimivasti samaan elokuvaan ihmissusi-kauhua, kauniiden ja rohkeiden tyylistä isyyden selvittelyä sekä nuorisolaisten kasvukipuja. Tässä voisi mennä kokeneellakin ohjaajalla sormi suuhun ja hän voisi joutua toteamaan, että mitä jäbä duunaa??? Minibudjetilla toteutetussa Anselmissa on kuitenkin sitä yrittämisen vimmaa ja yritystä, jonka vuoksi soisin leffan saavan enemmän katsojia, kuin sillä tulee olemaan. Leffa on omalla tavallaan itsenäköinen ja riittävän huvittava, kun sitä ei ole liian vakavasti. Suosittelenkin elokuvaa kaikille kokeellisen kotimaisen elokuvan ystäville, jotka haluavat nähdä mistä ne hyvät ohjaajat ja käsikirjoittavat ovat joskus matkansa aloittaneet. Tämä ihan elokuvan teknisten saavutusten ja pääosissa olevien näyttelijöiden hyvän työn vuoksi. Itseäni olisi harmittanut, jos tämä leffa olisi jäänyt näkemättä.
Overallwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.com
Kokonaisarvosana.

And this trailer is for you my friend. I know you prefer to have it in English. This is the new teenage-horrow-werewolf-drama from Finland. Enjoy, but don’t go the forest alone.

 

Osastot: Jännitys, Kevyttä katseltavaa, Kotimainen
Kommentit

Vastaa