Einar Magnus Andreas Wegenerillä menee taidemaalarina hyvin. Hänellä on kaunis ja rakastava vaimo Gerda ja hyviä ystäviä. Kaikki kuitenkin muuttuu, kun Gerda pyytää miestään malliksi ja Einar huomaakin viihtyvän paremmin naisten vaatteissa ja aatteissa kuin miesten. Ystäväpiirille esitelläänkin Einarin sisko Lili Elbe, jonka jälkeen mikään ei ole kuin ennen. Asioita mutkistaa ennestään pariskunnan ystävän Henrikin kiinnostus Einaria/Liliä kohtaan. Edessä onkin identiteettikriisiä yhdellä sun toisella.
Oikeassa elämässä Lili Ilse Elvenes alias Lili Elbe (1882– 1931) oli transseksuaali ja ja yksi ensimmäisistä sukupuolenvaihdos leikkauksen tehneistä. Lili syntyi Einar Magnus Andreas Wegeneriksi ja menestyi hyvin miestaiteilijana. Julkisuudessa Einari Lilin vaatteissa esitetiin olevan Einarin sisar. Einarin muistelmien mukaan innostus tähän todellakin löysi paikkansa, kun mies joutui vaimonsa varamalliksi varsinaisen mallin estyessä paikalle. Einar/Lili kirjoittaa kirjassaan Man into Woman seuraavasti: ”I cannot deny, strange as it may sound, that I enjoyed myself in this disguise. I liked the feel of soft women’s clothing. I felt very much at home in them from the first moment.” Sukupuolenvaihdosleikkauksen jälkeen Lili kuitenki otti käyttöön uuden ninemsä ja lopetti maalaamisen. Einar tapasi vaimonsa Gerda Gottliebin taidepiireissä Kööpenhaminassa ja pari meni nuorena naimisiin käytännön syistä. Vuonna 1930 Lili matkusti Saksaan, missä hänelle aloitettiin sukupuolenvaihdosleikkaukset. Leikkaukset onnistuivat siinä määrin, että Lili määriteltiin naiseksi ja hän sai uuden identiteetin ja nimen sekä tietenkin samalla avioeron puolistostaan Gerdasta.
Elokuvan ohjaaja vaihtui matkan aikana muutamia kertoja. Alkuaan rainalle piti antaa oman taiteellisen kosketuksensa Mr. Tomas Alfredson (Låt den rätte komma in – Let the Right One In; Tinker Taylor Soldier Spy). Hänet kuitenkin jouduttiin korvaamaan jossain vaiheessa Mr. Lasse Hallströmilla (mm. Salmon Fishing in the Yemen; The Hundred-Foot Journey) ja lopulta rainan taiteili kasaan Mr. Tom Hooper (mm. The King’s Speech; Les Misérables). Jokainen mies näitä taitaa hyvin herkän ihmiskuvauksen, joka kaivautuu syvälle sieluun mutta ei tee sitä väkivaltaisesti. Näiden miesten tekemät elokuvat koskettavat, tuntuvat aidon oloisilta eikä Danish Girl tee siitä suurtakaan poikkeusta. Mr. Hooperin elokuvaksi Tanskalaisen tytön tunnistaa laajoista kuvakulmista, missä näyttelijä on valkokankaan toisella reunalla ja enemmistön tilasta täyttävät tilat, joissa näyttelijä esiintyy.
Mielenkiintoisesti koskettavasta aiheesta ja lähestymistavasta huolimatta elokuva jättää viileän jälkitunnelman. Se on taidokkaasti tehty ja hyvin näytelty, joten vastaus kysymykseen ”missä menee vikaan” on vaikea löytää. Itse en sitä pysty osoittamaan sormella, mutta jotakin olennaista leffasta uupuu. Ehkä se johtuu siitä, että ohjaaja pelaa todellakin varman päälle. Pieni säröisyys ei olisi leffaa haitannut sen sijaan, että se tyytyy nyt kosiskelemaan mahdollisimman laajaa yleisöä. Lili Elben tavoin Mr. Hooper olisi saanut olla rohkeampi otteissaan.
Leffaa on kiva kuitenkin seurata muutoksen näkökulmasta. Siinä missä Einar tekee fyysisen muutoksen miehestä naisesta hänen vaimonsa Gerda tekee sen suurimman muutostyön päänsä sisällä. On selvää, että Einar/Lili ja Gerda rakastavat toisiaan, mutta miten rakastaa miestä, joka haluaa olla nainen. Gerdan tunnetilat ovat huomattavasti Einaria/Lilia vakuuttavampia. Tämä siitäkin huolimatta, että kumpikin huomaa omalla tahollaan kaiken tutun ja turvallisen romuttuvan uuden ulottuvuuden edestä. The Danish Girl -elokuvassa katsojalle jää vain välittymättä tämä vimma, joka sai vaatteiden hiplailun lisäksi Einarin ajatumaan sukupuolenvaihdosleikkaukseen. Toki mielen muutosta kuvataan ihan kauniilla ja asiallisella tavalla, mutta olisin luullut siitä saatavan vielä enemmän irti.
Mr. Eddie Redmayne tekee kuitenkin jälleen vakuuttavaa työtä. Tosin toivon kovasti, että miehen seuraava elokuva ei ole omaelämänkerrallinen ja vaadi suurta fyysistä muutiosta Mr. Stephen Hawkingsin (The Theory of Everything) tai Lili Elben tavoin. Mies on selvästi osoittanut kyvykkytensä tällaisessa heittäytymisessä, joten nyt olisi aika nähdä sitä osaamista muissakin rooleissa. Joten en ole yllättynyt miehen Oscar-ehdokkuudesta. Mr. Redmaynen heittäytymisestä huolimatta olen sitä mieltä, että Ms. Alicia Vikander (Ex_Machina, The Man from U.N.C.L.E.) tekee vakuuttavampaa jälkeä valkokankaalla. Daami on vakuuttava omassa muutosprosessissaan ja uusiin asioihin sopeutuessaan eikä todellakaan jää lehden reunalle seisoskelemaan vaan vaatii oman osuutensa valkokankaan valloittamisesta.
Muutosprosessi miehestä naiseksi | |
---|---|
Danish girl on omalla tavallaan aikaansa edellä oleva elokuva, tai ainakin hyvin uskaliaasti hollywoodlandian termien mukaan se esittelee transseksuaalista muutosta. Tämän muutoksen esitteleminen on sinänsä mielenkiintoista, sillä elokuva itsessään ei ole mitenkään poikkeuksellisen rohkea vaan pikemminkin malliesimerkki hyvin toteutetusta draamasta. Katsojat päästetään liian helpolla Lilin muutosprosessissa ja siihen liittyvissä asioissa. Elokuva yrittää ajoittan luvata paljonkin tällä transseksuaalisella alalla, mutta näytön paikan kohdalla kuitenkin vetäytyy taka-alalle. On kuitenkin tasa-arvoista, että omaa sukupuolisuuttaa pohtiville on olemassa elokuvia aiheesta. Niitä vain on paljon parempiakin tästä teemasta. Suosittelen elokuvaa kuitenkin kaikille hyvää ja kaunista elokuvaa kaipaaville. Silmä lepää tässä visuaalisessa esityksessä ja ehkäpä se myös kannustaa tavoittelemaan omia suuria ajatuksiaan laillisin keinoin. |
Overall | |
---|---|
Kokonaisarvosana. |
Näyttelijät: Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Amber Heard, Matthias Schoenaerts, Ben Whishaw
Osastot: Draama, LeffatHenkilöt: alicia vikander, ben whishaw, eddie redmayne, matthias schoenaerts