Philomena-elokuvasta saadaan kiittää Mr. Steve Googania, joka törmäsi aihetta käsittelevään lehtiartikkeliin muutamia vuosia sitten. Siinä Mr. Martin Sixsmith kertoi kirjastaan, ’The Lost Child of Philomena Lee’ (2009). Artikkelin tavoin myös elokuvassa kerrotaan irlantilaisesta Philomena Leesta, jonka avioton poika vietiin häneltä Irlannissa Magdalena nunnien johdosta pari vuotta pojan syntymän jälkeen. Elokuvassa Philomena (Judi Dench) etsii poikaansa yhdessä Martin Sixsmithin (Steve Googan) kanssa aavan meren kummaltakin puolelta. Se on aikuisen lapsen löytämisen rinnalla myös tarina näiden kahden hyvin erilaisen ihmisen yhteisprojektista ja asenteesta menneisyyden toimia kohtaan.
Ohjaaja Mr. Stephen Frears on onnistunut elokuvan teossa hyvin. Hän on pystynyt välttämään nessujen suurkulutuksen, kyynelkanavien avaamisen ja jatkuvan nyyhkyttämisen taidokkaasti. Sen sijaan valkokankaalta kyllä tulviin katsojien päälle ihan riittävän koskettava tarina, mutta samalla taidokkaasti koottu road-trip ystävyysleffa kahden toisilleen täysin vieraan ihmisen kesken. Toisaalta tämä ei kyllä mitenkään yllätä, sillä ohjaajan aiemmatkin elokuvat (mm. High Fidelity, Dirty Pretty Things, The Queen, Cheri, Tamara Drewe) ovat vedonneet elokuvalliseen mieleeni. Mr. Frearsilla on taito katsoa ohjattaviaan riittävään kaukaa nähdäkseen mitä elokuvan tyyliltä vaaditaan. Eikä se yleensä ole mitään suuria erikoistehosteita tai mieletöntä dialogia, vaan pientä sievää hienosäätöä, joka tekee elokuvista aitojen ja läheisen oloisia.
Aikuisen lapsen etsimisen, uudenlaisen ystävyyssuhteen kehittämisen ja katolisen kirkon kritisoinnin lisäksi Philomena on hyvä elokuva uskonnon merkityksestä ihmiselle. Jokainen voi omassa sopessaan miettiä sitä, pystyisikö samanlaiseen anteeksiantoon nunnille kuin Philomena teki. Pohtimisen arvoista on myös se, että olisiko itsestä samanlaiseen luottavaan uskoon Jumalaan edelleen kaiken tämän syntitaakan päälle kaatamisen yhteydessä. Toivottavasti vain oman aikansa tyyliin katolinen kirkko manasi suurin piirtein Philomenan alimpaan helvettiin langenneena naisena ja siten hänen aviottomasta lapsestaan ei saisi ikinä mainita kenellekään – olihan kyseessä suurinpiirtein kuolemansynti. Miten sellaisen tuskaisen tiedon kanssa voi oikein elää? Jos puhut asiasta – teet syntiä? Jos et puhu – kärsit sisäisesti. Kuinka Jumala voi oikeasti vaatia jotain näin julmaa.
Vaikka Philomena on vain yhden naisen tarina 1950-luvulla vallinneesta lapsikaupasta Irlannista Yhdysvaltoihin, toivottavasti se avaa muillekin lapselle menettäneille aikansa yh-äideille mahdollisuuden päästä yhteyteen omien biologisten lastensa kanssa. Äidinrakkaus kantaa yli vuosienkin ja pohdinnat siitä, miten oma lapsi oikein voi ei lopu koskaan. Tämä siitäkin huolimatta, että mahdollisuus lapsen elämässä mukana olemiseen olisi riistetty vuosia sitten.
Äidinrakkauden mallikappale | |
---|---|
Philomena esittää taidokkaasti ilman suurempia nyyhkypuuskia yhden äidin etsinnän oman lapsensa kohdalla. Ohjaaja on onnistunut tekemään tasaisesti laadullisen, syyttämättömän ja hyvän tarinan aiheesta, josta olisi voinut revitellä enemmänkin. Nyt valkokankaalla nähdään kuitenkin paljon hyväksyntää ja omien valintojen kanssa elämistä, sekä suurta tiedontuskaa siitä millainen oma lapsi on ollut. Vaikka elokuva ei moralisoi (ainakaan kovin vahvasti), niin se jättää kyllä vahvan mielikuvan katolisen kirkon käyttäytymisestä, moralisoinnista ja perhesuhteiden estämisestä. Tämän jälkeen on pakko lukea kirja ja ihmetellä lisää, miten tällainen on ollut oikein mahdollista. Suosittelen elokuvaa kaikille, jotka tunnistavat itsessään äidinrakkautta ja sen vaikutusta omiin lapsiinsa. Pääosissa pyörineiden Ms. Denchin ja Mr. Cooganin fanit eivät myöskään pety elokuvan kohdalla. Elokuvan aiheesta huolimatta salista poistuu suhteellisen hyvämielisenä, paljon saaneena ja laadukkaan leffakokemuksen hankkineena. Ja se on jo aikamoinen saavutus ohjaajalta. |
Overall | |
---|---|
Kokonaisarvosana. |
I’ve thought about him every day. – Philomena Lee
Osastot: LeffatHenkilöt: judi dench, steve coogan