Oscar-gaalan juonsi toista kertaa peräkkäin Mr. Jimmy Kimmel. Miehellä on vielä tosin matkaa Mr. Bob Hopen esiintymiskertoihin. Mr. Hope juonsi Oscar-gaalaa kaikkiaan 18 kertaa. Toinen pitkäaikainen luottojuontaja on ollut Mr. Billy Crystal, joka juonsi gaalaa 8 kertaa. Mutta Mr. Kimmelin menestyksestä päätellen, jatkoa voi hyvinkin seurata ja hän pääsenee jälleen esittelemään elokuva-alan taitajia, jotka antamaan puheenvuoron heille, jotka pääsevät lausumaan ne kuuluisat sanat ”And the Oscar goes to …..” Tosin vuoteen 1989 asti Oscar-palkinnon voittaja ilmoitettiin sanomalla ”And the winner is…” (ja voittaja on….). Mutta sitten arvovaltainen raati päätti muuttaa fraasia 61:ssä Oscar-gaalassa kuulostamaan tältä jo tutuksi tulleelta ”And the Oscar goes to….” ja Oscarin saa… Joten jatketaan tällä hyväksi koetulla linjalla….
Ehdokkuuksien hankkimisessa ehdotonta ykkös-sijaa piti hallussaan Guillermo del Toron ohjaama kylmän sodan aikaan sijoittuva fantasiaelokuva The Shape of Water. Toiseksi pääsi massaevakointi Dunkirk. Ja kolmanneksi pääsi draama Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Näiden perässä hiihteli sitten useampi elokuva. Mutta kuten todettua, ehdokkuus ei ole voittamista, joten ihan kaikki oli mahdollista….
8 ehdokkuutta | Dunkirk |
7 ehdokkuutta | Three Billboards Outside Ebbing, Missouri |
6 ehdokkuutta | Phantom Thread
Synkin hetki |
5 ehdokkuutta | Blade Runner
Lady Bird |
4 ehdokkuutta | Star Wars: The Last Jedi |
3 ehdokkuutta | Baby Driver
Call Me By Your Name Get Out Mudbound I, Tonya |
2 ehdokkuutta | Beauty and the Beast – Kaunotar ja hirviö
Coco The Post Victoria & Abdul |
Ehdokkaana olevat elokuvat eivät yllättäneet. Yleensä parhaat yllätykset tarjoaa voittaja, mutta koska makuasioista ei sovi kiistella kovin paljon, tyydytään näihin lopputuloksiin. Voittajien lisäksi yllätyksiä tarjoaa tietenkin myös ehdokas-listan ulkopuolelle jääneet rainat. Yksi sellainen oli paljon kehuja saanut Mr. James Francon elokuva The Disaster Artist. Puskaradion mukaan syy voi olla herran seksuaalihäirintäsyytteet, #MeToo -kampanja vaikutusta ei voi aliarvioida. Samalla voi pohtia sitä, miten paljon #TimesUp – kampanja myös vaikutti valintoihin.
Varmaa on kuitenkin se, että valintoihin on vaikuttanut pitkästä aikaa moni muukin asia. Sillä arvovaltaista Oscar-raatia on uudistettu raskaalla kädellä. Vuonna 2016 Akatemiaa arvosteltiin vahvasti sen valkoisuudesta (94 prosenttia jäsenistöstä), keskiluokkaisuudesta ja miehisyydestä. Sen jälkeen raatilaisten keskuudessa lisättiin naisten ja etnisten vähemmistöjen määrää kutsumalla mukaan 1400 uutta jäsentä ympäri maailmaa. Tämä näkyy muun muassa siinä, että ensikertalaisia ehdokkaista on huimat 35 sekä eri kategorioissa on peräti yli 40 naista ehdokkaana. Tämän lisäksi Oscareista lähinnä aiemmin poissaolollaan loistaneet sci-fi ja kauhu genret ovat hyvin esillä.
Parhaan elokuvan Oscar-palkintoa ennakoi perinteisesti voitto Screen Actors Guild Award (SAG) mittelössä. Ja sen mukaan Three Billboards Outside Ebbing, Missouri -elokuvan piti korjata kotiin tämäkin palkinto. Samaa painoarvoa itsellään pitää myös Producers Guild Award (PGA) mittelö, joka tänä vuonna palkitsi elokuvan The Shape of Water. Joten oletettavaa oli parhaan elokuvan palkitsemisen olevan näiden kahden kamppailu. Joka tapauksessa parhaan elokuvan pystistä kisasivat:
- Call Me by Your Name
- Darkest Hour – Synkin hetki
- Dunkirk
- Get Out
- Lady Bird
- Phantom Thread
- The Post
- The Shape of Water
- Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Joidenkin Oscar-kisa-analyyttikkojen mukaan elokuva ei voi voittaa parhaan elokuvan Oscaria, ellei sillä ole myös parhaan ohjaajan, käsikirjoittajan, leikkauksen tai näyttelijäehdokkuuksia. Perinteiseen tapaan poikkeus tosin vahvistaa tämänkin tapauksen. Grand Hotel (1932) on tähän asti ollut ainoa elokuva, joka on voittanut parhaan elokuva Oscarin, mutta ei ole ollut samalla missään muussa kategoriassa ehdokkaana. Tosin tuolloin eri kategorioita oli tosin tarjolla huomattavasti vähemmän kuin nykyään, mutta silti. Samanlainen parhaan elokuvan palkinnon karttaminen on koskenut hyvin myös sci-fi-elokuvia. Tämän ovat saaneet aiemmin kokea muunmuassa elokuvat Star Wars (1977), E.T. the Extra-Terrestrial (1982), Avatar (2009), Inception (2010) ja Gravity (2013). Ehkäpä se oli aika muuttua tälläkin alalla.
Mutta asiaan parhaan elokuvan Oscar-palkinnon kotiinsa vei elokuva The Shape of Water. Kalamiehen ja mykän siivoojan erikoinen rakkaustarina kosketti. En ole nähnyt näitä kaikkia rainoja, mutta on toki myönnettävä, että elokuva erottuu joukosta monellakin tapaa.
Perinteiseen tapaan parhaan elokuvan takaa löytyivät ne parhaan ohjaajan palkintoa tavoittelevat miehet ja nainen (jeeeee). Ja tätä voi todellakin hehkuttaa oikeasti. Tässä kategoriassa nainen on ollut ehdokkaana vain neljä kertaa aiemmin. Edellinen ja ensimmäinen naisvoittaja on Ms. Kathryn Bigelow The Hurt Locker (2009) -elokuvallaan. Muita ehdokkuuden saaneita naisia ovat olleet Sofia Coppola (Lost In Translation, 2004), Jane Campion (The Piano, 1994) ja Lina Wertmüller (Pasqualino Settebellezze – Seven Beauties, 1977). Samanlaista hehkutusta saa kyllä antaa myös Mr. Christopher Nolanille, joka oli nyt elämänsä ensimmäistä kertaa Oscar-ehdokkaana. No, kyllä oli aikakin. Joka tapauksessa tänä vuonna kisassa olivat mukana:
- Christopher Nolan (Dunkirk)
- Jordan Peele (Get Out)
- Paul Thomas Anderson (Phantom Thread)
- Guillermo del Toro (The Shape of Water)
- Greta Gerwig (Lady Bird)
Kultaisen maapallo -kisan palkinnon omistaja sai palkintohyllylleen jatkoa. Eli voiton vei kotiinsa meksikolainen ohjaaja Mr. Guillermo del Toro (The Shape of Water). Ja ihan ansaitusti. Samalla hän liittyi kahden muun taitavan meksikolaisohjaajan joukkoon, jotka ovat näissä mittelöissä menestyneet. Aiemmin Mr. Alfonso Cuarán voitti Gravity-elokuvalla (2014) ja Mr. Alejandro Gonzáles elokuvilla Birdman (2015) ja The Revenant (2016). Viva la Mexico!
Oscarillista menestystä parhaan naispääosanäyttelijän kohdalla on ollut eniten Ms. Katharine Hepburnilla. Daami on voittanut palkinnon elokuvista: On Golden Pond (1981), The Lion In Winter (1968), Guess Who’s Coming To Dinner (1967) ja Morning Glory (1933). Toinen merkittävä nainen tällä saralla on Ms. Meryl Streep, joka on ollut Oscar-ehdokkaana 21 kertaa, voittaen palkinnon kolme kertaa eri kategorioissa. Ensimmäisen ehdokkuuden hän sai vuonna 1979 elokuvasta The Deer Hunter (1978). Matemaattisesti laskettuna nainen on ollut Oscar-ehdokkaana yli 50 % kaikista elokuvistaan. Joten nyt oli sitten taas perinteinen 50:50 tilanne daamille elokuvasta The Post. Muita parhaasta naispääosan palkinnosta kisanneita olivat:
- Sally Hawkins (The Shape of Water)
- Frances McDormand (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri)
- Margot Robbie (I, Tonya)
- Saoirse Ronan (Lady Bird)
- Meryl Streep (The Post)
Ja Oscar-palkinnon vei kotiinsa kultaisen maapallon viereen Ms. Frances McDormand. Nainen on ollut ehdokkaana neljä kertaa aiemminkin (Mississippi Burning, 1988; Fargo – 1996; Almost Famous – 2006; North Country – 2006). Tällä voitolla hän uusi palkinnon, edellinen tuli Fargosta. Mielenkiintoisesti daami meinasi alkuun kieltäytyä roolista, sillä hän koki itsensä liian vanhaksi näyttelemään teini-ikäisten lasten äitiä. Onneksi hänet saatiin kuitenkin ylipuhutta tähän rooliin.
Parhaan naissivuosan Oscar-palkintoa tavoitelleista ehdokkaista mainittakoon, että Ms. Octavia Spencer on ensimmäinen tummaihoinen näyttelijätär, joka on ollut uudestaan (The Shape of Water, 2017; Hidden Figures, 2016) ehdokkaana voitettuaan jo Oscarin (The Help, 2011). Muita raadin mielestä vakuuttaneita naisia olivat:
- Mary J. Blige (Mudbound)
- Allison Janney (I, Tonya)
- Lesley Manville (Phantom Thread)
- Maurie Metcalf (Lady Bird)
- Octavia Spencer (The Shape of Water).
Heistä Oscar-palkinnon vei kotiinsa ensikertaa ehdokkaana ollut Ms. Allison Janney. Rooli taistoluistelija Tonya Hardingin sekopäisenä äitinä vakuutti raadin. Itse odotan elokuvaa mielenkiinnolla Suomeen saapuvaksi. Trailerit ainakin vaikuttavat lupaavilta.
Parhaan miespääosa Oscar-palkinto oli ainakin katsojien mielessä jaettu jo etukäteen Mr. Gary Oldmanille. Mies on ollut kerran aiemmin ehdokkaana elokuvasta Tinker Taylor Soldier Spy (2011), mutta voitto olisi miehen ensimmäinen. Samanlaista haikeutta palkinnon perään oli kyllä myös Mr. Daniel Day-Lewisillä. Hän on ainoa miesnäyttelijä, joka on voittanut kolme kertaa parhaan miespääosan Oscarin. Nämä tulivat elokuvista: My Left Foot (1990)l, There Will Be Blood (2008) ja Lincoln (2013). Ja tätä Phantom Thread -elokuvaa pidetään miehen viimeisenä elokuva. olipa voittaja kuka tahansa, heillä on matkaa Oscar-ehdokkuuksien hankkimiseen. Sitä listaa johtaa vielä toistaiseksi Mr. Jack Nicholson 12:sta ehdokkuudella elokuvasta Easy Rider (1969) lähtien. Joka tapauksessa parhaan miespääosanäyttelijän Oscar-palkintoa tavoittelivat:
- Timothée Chalamet (Call Me by Your Name)
- Daniel Day-Lewis (Phantom Thread)
- Daniel Kaluuya (Get Out)
- Gary Oldman (Darkest Hour)
- Denzel Washington (Roman J. Israel, Esq.)
Ja voiton odotetusti vei kotiinsa Mr. Gary Oldman. Akatemia on aina rakastanut muuntautumiskykyisiä miehiä ja tästä listasta Mr. Oldman on ainoa, joka teki itsestään täysin toisen. Ja jos ei muuta, niin pysti oli ihan kiva syntymäpäivälahja miehelle.
Parhaan miessivuosa Oscarin olisin suonut kaikille ehdokkaille. He ovat vakuuttaneet minut omalla tavallaan valkokankaalla, eikä raadin tehtävä ollut varmasti helppo. Miessivuosassa vakuuttavia olivat olleet herrat:
- Willem Dafoe (The Florida Project)
- Richard Jenkins (The Shape of Water)
- Christopher Plummer (All the Money in the World)
- Woody Harrelson (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri)
- Sam Rockwell (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri): Kultainen maapallo, SAG
Voiton kategoriasta korjasi Mr. Sam Rockwell rasistisena poliisina, jolta vaikuttaa olevan ruuvi jos toinenkin kateissa, mutta sydän loppupeleissä paikoillaan. Mr. Rockwell oli myös ensikertaa ehdokkaana ja liittyi nyt niiden useiden näyttelijöiden joukkoon, jotka joskus ovat aloittaneet tämän lasikaton rikkomisen.
Parhaan animaation Oscar-palkinnon saaja oli tiukka valinta. Oma suosikkini oli osittain kickstart rahoituksella toteutunut Loving Vincent ihan taidokkaan ja uudenlaisen esitystapansa vuoksi. Mutta kaikki muutkin olivat vakuuttavia. Parhaan animaation pystin perässä olivat:
- The Boss Baby (DreamWorks Animation)
- The Breadwinner (Cartoon Saloon)
- Coco (Pixar Animation Studios)
- Ferdinand (Blue Sky Studios, Davis Entertainment, 20th Century Fox Animation)
- Loving Vincent ( Polish Film Institute)
Mutta Pixar oli näissä kisoissa lyömätön voittaen Coco-animaatiollaan. Studiolla olikin jo aiemmin useampikin Oscar-palkintoa (mm. Finding Nemo, The Incredibles, Ratatouille, WALL-E, Up, Toy Story 3, Brave), joten hattuhyllylle sai taas raivata tilaa. Coco on onnistunut monella tapaa koko perheen elokuvana, joten sille todellakin myös suo palkintonsa.
Vuodesta 1957 lähtien Akatemia antoi vieraskielisille elokuville mahdollisuuden omaan Oscar-patsaaseen. Siihen asti nämä elokuvat oli tunnustettu vain erityisen maininnan saaneina. On kuitenkin kivaa, että Oscareissakin arvostetaan vieraita kieliä kaikessa laajuudessaan. Tämän vuoden Oscar-mittelöihin ehdokkaita tuli 92 eri maasta kisaamaan parhaasta vieraskielisen elokuvan Oscarista. Ja vaikka mielelläni liputankin Pohjoismainen puolesta niin ruotsalaisen elokuvan The Square mukana olo hämmästytti ja kummastutti tätä pientä kulkijaa. Lopulta parhaasta vieraskielisen elokuvan Oscar-palkinnosta kisasivat:
- A Fantastic Woman – Fantastinen nainen (Chile)
- Insult (Libanon)
- Loveless (Venäjä)
- On Body and Soul – Kosketuksissa (Unkari)
- The Square (Ruotsi)
Voitto meni ansaitusti chileläiselle elokuvalle A Fantastic Woman. Mr. Sebastián Lelion ohjaama Una mujer fantástica pohtii ihmisen oikeutta surra ja taatusti ansainnut kaikki kehunsa.
Dokumenttien puolella Oscar-pystistä haaveilivat:
- Abacus: Small Enough to Jail
- Visages, villages – Kasvot, kylät
- Icarus – Käry
- Laste Men in Aleppo / De sidste mænd i Aleppo – Aleppon viimeiset miehet
- Strong Island
Ja voiton siellä vei Iracus. Liekö olympialaiset doping-aiheisen dokumentin voittamiseen vai oliko se todellakin parempi kuin mikään muu ehdokas. Icarus ottaa kantaa Venähän valtiojohtoiseen dopingohjelmaa. Aiheena doping ei kuitenkaan ollut uusi, sillä dopingista ja pyöräkilpailusta on valkokankaalla aiemminkin nähty ainakin yksi elokuva: The Program (2015).
Musiikilla ja mielestäni erityisesti kappaleilla on aina merkittävä osuus elokuvissa. Elossa olevista elokuvallisen taiteen tekijöistä säveltäjä Mr. John Williams on kerännyt tähän mennessä eniten Oscar-ehdokkuuksia. Niitä miehelle on kertynyt 51 kappaletta alkaen elokuvasta Valley of the Dolls (1969), joista on tullut viisi Oscar-palkintoa elokuvista: Fiddler on the Roof (1971), Jaws (1975), Star Wars (1977), E.T. the Extra-Terrestrial (1982) ja Schindler’s List (1993). Ja ainakin omalla kohdallani on tunnustettava, että näiden elokuvien tunnusmusiikit ovat todella olleet tajuntaan jääviä korvamatoja. Jännitettäväksi jäi lisäsikö mies kokoelmaansa uuden pystin. Parhaan musiikin Oscaria halusivat itselleen seuraavat elokuvat oikeanlaisen tunnelman luomisesta:
- Hans Zimmer (Dunkirk)
- Jonny Greenwood (Phantom Thread)
- Alexandre Desplat (The Shape of Water)
- John Williams (Star Wars: The Last Jedi)
- Carter Burwell (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri).
Paljon kehuja kerännyt elokuva The Shape of Water voitti tässä kategoriassa ja Mr. Alexandre Desplat sai seuraa kultaiselle maapallolle. Mr. Desplat on ollut Oscar-ehdokkaana tätä aiemmin kahdeksan kertaa alkaen elokuvasta The Queen (2006). Edellinen Oscar-voitto tuli elokuvasta The Grand Budapest Hotel (2014), jossa on myös selvästi omanlaisensa tunnistettava musiikki. Sama tyyli on jatkunut turvallisesti myös The Shape of Water -elokuvan parissa.
Paras laulu oli ilmeisesti vain kahden kisa. Elokuvassa The Greatest Showman esitetty This Is Me oli vakuuttava renkutus, mutta niin oli myös Cocossa esitetty laulu Remember Me niin telenova renkutuksensa kuin rauhallisempana esityksenäkin. Oliko muilla siis mitään mahdollisuuksia niitä vastaan. Niiden lisäksi yksittäisestä kappaleesta kisasivat seuraavat laulut:
- Remember Me (Coco)
- Mystery of Love (Call Me by Your Name)
- This Is Me ( The Greatest Showman): Kultainen maapallo
- Mighty River (Mudbound)
- Stand Up For Something (Marshall)
Voiton lauleskeli kotiin Coco-animaatio kappaleen Remember Me -turvin. Palkinto oli elokuvan toinen, sillä se voitti myös parhaan animaation palkinnon. Ainakin näiden turvin animaatio on helppo muistaa.
Musiikin lisäksi visuaalisella annilla on iso merkitys elokuvassa. Ensiksi se oma suosikkini karvapallo-vaikutuksesta eli erikoistehosteissa kunnostautuneet. Oscar-pystiä tavoittelivat elokuvat:
- Blade Runner 2049: John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert & Richard R. Hoover
- Guardians of the Galaxy Vol. 2: Christopher Townsend, Guy Williams, Jonathan Fawkner & Dan Sudick
- Kong: Pääkallosaari: Stephen Rosenbaum, Jeff White, Scott Benza & Mike Meinardus
- Star Wars: The Last Jedi: Ben Morris, Mike Mulholland, Neal Scanlan & Chris Corbould
- Sota apinoiden planeetasta: Joe Letteri, Daniel Barrett, Dan Lemmon & Joel Whist
Blade Runner 2049 oli voitokas ja ihän syyllä. Osaajat John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert & Richard R. Hoover hoitivat meidät tulevaisuuteen uskottavasti. Itse en ole rainaan vielä nähnyt, mutta traileri kertoo jo paljon. Siinä erikoistehosteet näkyvät ja kuuluvat, eikä niitä ole vain naamioitu ihmisten päälle tai eläinten hahmoihin.
Erikoistehosteiden lisäksi merkittävää on tietenkin autenttisuus valkokankaalla. Katsojan tulee uskoa näkemäänsä, ainakin jollakin tasolla. Maskeerauksesssa omaa osaamistaan osoittivat elokuvat:
- Darkest Hour – Synkin hetki: Kazuhiro Tsuji, David Malinowski & Lucy Sibbick
- Wonder: Arjen Tuiten
- Victoria ja Abdul: Daniel Phillips & Lou Sheppard
Darkest Hour jatkoi tässä kategoriassa voittokulkuaan. Mr. Oldmanin muuttuminen Winston Churchilliksi oli riittävän vakuuttava raadille.ja taidokkaat Kazuhiro Tsuji, David Malinowski & Lucy Sibbick ansaitsivat palkintonsa. Mielestäni sille ei oikeasti ollut edes kunnon vastusta muista kisaajista.
Samassa visuaalisen vaikuttamisen merkeissä kisattiin myös parhaasta puvustuksesta. Ja tällä kertaa Ms. Jacqueline Durran kisasi itseään vastaan. Tätä ei kyllä kovin usein nähdä. Joka tapauksessa ehdokkaita olivat elokuvat:
- Beauty and the Beast – Kaunotar ja hirviö: Jacqueline Durran
- Darkest Hour – Synkin hetki: Jacqueline Durran
- Phantom Thread: Mark Bridges
- The Shape of Water: Luis Sequeira
- Victoria & Abdul: Consolata Boyle
Mutta oikeasti oliko muilla elokuvilla mitään mahdollisuuksi sellaista elokuvaa vastaan, jossa tehdään vaatteita? Raadin mukaan ilmeisesti ei, sillä voiton vei Phantom Thread -elokuvan puvustuksesta vastannut Mr. Mark Bridges.
Laskupääni mukaan näissä mittelöissä eniten Oscar-palkintoja itselleen haali The Shape of the Water. 13:sta ehdokkuudesta se voitti 4. Hyvin menestyi myös Dunkirk, jolla oli 8 ehdokkuutta, joista se voitti 3. Kolmannelle sijalle sijoittuivat 7 eri palkintoa tavoitellut Three Billboards Outside Ebbing, Missouri voittamalla niistä kaksi sekä Darkest Hour, joka myös voitti kaksi palkintoa kuudesta ehdokkuudestaan. Sinänsä on kivaa, että kukaan ei varsinaisesti putsannut koko pöytää. Tämä on tapahtunut kolme kertaa elokuvien Elokuvat Ben Hur (1959), Titanic (1997) ja Lord of Rings: Return of the King (2003) kohdalla. Niistä jokainen on voittanut aikoinaan 11:eri kategoriassa. Näistä vain Return of the King voitti jokaisessa kategoriassa, missä se oli ehdokkaana. Muita Oscar-voittajia pääset ihailemaan tästä.
Onnittelut kaikille voittajille ja kisaan osallistuneille. Oscarin merkeissä toivotan kaikille hyvää leffavuotta. Tavataan leffajonossa tai -salissa.
Osastot: Elokuvia ja elämää