VALIKKO

Phoenix

Mr. Christian Petzoldin edellisen elokuvan Barbaran tavoin myös Phoenixissa tavataan pariskunta, jonka yhteiselo ei ota oikein onnistuakseen. Siinä Auschwitzista pelastunut juutalainen Nelly Lenz saa uudet kasvot turmeltuneiden tilalle. Yhdessä ystävänsä Lene Winterin hän matkustaa plastiikkakirurgian paikkeille ja saa kuulla, että hän saa valita millaiset kasvot oikein haluaa. Mutta Nelly haluaa omansa takaisin ja sitä kautta historiansa, jolloin hän oli naimisissa saksalaisen pianosoittajan Johnnyn kanssa huolimatta ilmassa leijuvista epäilyistä. Edessä onkin Johnnyn etsintä ja sen huomaaminen, että kummallakin heistä on omat odotuksensa tästä tapaamisesta. Tämä tapaaminen on täynnä petosta puolisoiden ollessa tuntemattomia toisilleen ja hakiessa selvyyttä omiin tarpeisiinsa.

Ohjaaja Mr. Christian Petzold on tehnyt mielestään mielekiintoisen elokuvan identiteetin etsinnästä toisen maailmansodan jälkeisessä Berliinissä. Elokuva on ohjaajan ja hänen muusansa Ms. Nina Hossin kuudes yhteinen työ ja tämä luottamus näkyy valkokankaalla. Vaikka Phoenix lainaakin joiltakin elokuvallisilta kolleegoitaan ideoissa (kuten Vertigo, A Woman’s Face, Eyes without a Face), niin luvassa on sosiaalisen ja poliittisen maailman monimutkaisuutta. Tämä tekee lopputuloksesta viihdyttävän, joskin vaativan katsojalle. Tämä kaikki vaikuttaa olevan tyypillistä ohjaajalle Mr. Petzoldille, jonka elokuvissa ihmiset ovat loitontuneet yhteiskunnasta ja joiden henkilökohtaiset kokemukset edustavat oman paikansa etsimisen vaikeutta. Yhteiskunnallisten ongelmien lisäksi ohjaaja tuntuu suosivan elämän ja kuoleman kysymyksiä, jotka ovat myös vahvasti läsnä Phoenix-elokuvassa.

Elokuva on siinä mielessä mielenkiintoinen, että sen voisi hyvin kuvitella olevan hollywoodlandian tuotantoa 1940- ja 1950-luvuilta. Mutta silloin valkokankaalla vilisi varmasti enemmän melodraamaa. Ohjaaja Mr. Petzoldin lähestymistapa on sen sijaan hyvin luonnollinen aivan kuin osoittaakseen, että tarina itsessään ei tarvitse erikoistehosteita katsojien vakuuttamiseen. Ja tämä on totta, tarina on monitahoinen, monijuoninen ja jännittävä, joka pitää katsojan penkissä loppuun asti. Nyt olisikin enää tarpeen lukea elokuvaa innoittanut teos Mr. Hubert Monteilhetin novelli Le retour des cendres – Return from the Ashes, että tietäisi miten tiukasti lukija on sitoutunut aiheeseen ensimmäisessä paikassa.

Elokuvan nimi Phoenix tulee kapakasta, josta Nelly löytää aviomiehensä. Mutta samalla sen voisi sanoa hyvin kuvata elokuvan teemaa. Phoenix-linnun tavoin Nellyn pitää nousta tuhkasta ja luoda itsensä uudestaan pystyäkseen normaaliin elämään. Syvällisemmin voisi tietenkin myös väittää, että Phoenix viittaa myös koko Euroopan tilaa, jonka pitää hyväksyä toisen maailmansodan aikaiset toimintansa ja elää niiden kanssa nykyajassa.

Mr. Petzold on taitava tarinankertoja, joka onnistuu rakentamaan jännitystä monella eri taholla elokuvan loppuun asti. Tämä ansaitsee erityisen kiitoksen, sillä katsojaa ainakin voi vaivata saako Johnny Nellyn salaisuuden selville ja pääsetkö naiset toteuttamaan omia suunnitelmiaan. Tätä jännittävää tunnelmaa edistää luonnollisesti elokuvan musiikki, josta on vastannut säveltäjä Mr. Stefan Willin jazzin tahdein.

Elokuva petoksesta ja pettämisestäwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.com
Ja siinä kaiken keskellä myös oman identiteetin selvittämisestä ja sen kanssa elämisestä. Tämän mitä minä hyödyn sinusta ja miksi sinä teit näin pohdinnan alla Phoenix nostaa myös pohdittavaksi syyllisyyden, anteeksiantamisen mahdollisuuden ja itsepetoksen, joka varmasti vaikuttaa edelleen jollakin asteella sota-aikana eläneisiin ihmisiin. Ida-elokuvan tavoin Phoenix keskittyy oman paikkansa löytämiseen menneen ja epävarman tulevaisuuden välissä. Siinä välillä se myös onnistuu olemaan harvinainen elokuvan tunne-elämän pakkomielteistä, joilla ei voi oikeasti olla onnellista loppua, vai voiko? Loppujen lopuksi Phoenix pakottaa katsojan pohtimaan sitä, miten suhtautua totaaliseen petokseen ja miten pystyy palaamaan elämään entiseen? Tai oikeammin kai sitä, onko sitä entistä enää olemassa näissä uusissa olosuhteissa? Suosittelen elokuvaa kaikille ikärajan puitteissa. Se on taideteos, joka on myös varmasti yksi syksyn parhaista leffoista.
Overallwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.com
Kokonaisarvosana.

Näyttelijät: Nina Hoss, Nina Kunzendorf, Ronald Zehrfeld

Osastot: Draama, Leffat
Henkilöt: , ,
Kommentit

Vastaa