VALIKKO

And the winner of Academy Award – Ja Oscarin vuonna 2015 voittaa….

Parhaan elokuvan tittelistä kisasivat tänä vuonna American Sniper, Birdman, Boyhood, The Grand Budapest Hotel, The Imitation Game, Selma, Theory of Everything – Kaiken teoria ja Whiplash. Paineet voittoon kaiken hehkutuksen jälkeen olivat varmasti suuret Boyhood-elokuvalla, mutta itse luotin The Producers Guild of America (PGA) ehdokkaaseen. Tammikuun lopulla se ja Directors Guild of America Awards (DGA) palkitsi parhaana elokuvana Birdmanin, joten se lähti omana suosikkina Oscar-kisoihin, tämä siitäkin huolimatta, että Boyhood korjasi BAFTA:ssa ja Kultaisen maapallon draama-sarjassa kisan kotiin. Samoin kuin The Grand Budapest Hotel, joka voitti Kultaisen maapallon kisoissa komediasarjan. Ja kuten aiemmat vuodet ovat osoittaneet PGA:n voittajaan kannattaa luottaa. Vuoden parhaan elokuvan Oscar-palkinnon voitti Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance). Onnitteluni.

Paras elokuva ja paras ohjaaja kulkevat yleensä suloisesti käsi kädessä kohti ehdokkuutta. Tänä vuonna parhaan ohjaajan Oscarin titteliä tavoittelevat herrat Wes Anderson (The Grand Budapest Hotel), Alejandro Gonzáles Inarritu (Birdman), Richard Linklater (Boyhood), Morten Tyldum (The Imitation Game) ja Bennett Miller (Foxcather). Kaikki elokuvat ovat olleet hyviä, joten ohjaajat ovat mielestäni tasaväkisiä. Tasaväkisyyttä olisin kuitenkin toivonut rikkomaan edes yhden naispuolisen ehdokkaan – haloo, missä ne kaikki ne ovat. Mukaan olisi mahtunut ainakin Selman ohjannut Ms. Ava DuVernay. Ja tietenkin myös ohjaaja James Marsh (Theory of Everything). Voittopaineita ohjaajien puolelta omalle osalleen oli ehtinyt kerätä ainakin Mr. Linklater, joka on voittanut jo useamman parhaan ohjaajan pystin (Kultainen maapallo, BAFTA, Satellite, Spirit). Ennen kisoja saattoikin pohtia itsekseen sitä, että uskaltaako Oscar-raati oikeasti antaa parhaan ohjaajan palkinnon jollekin muulle, joka ei ole uhrannut elokuvan teolle 12:sta vuotta. Ja tunnustusta on raadille annettava, että tälllä kertaa se uskalsi. Parhaan ohjaajan Oscar-palkinnon voitti Mr. Alejandro G. Inarritu (Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance).

Parhaasta miespääosasta kisasivat herrat Steve Carell (Foxcather), Bradley Cooper (American Sniper), Benedict Cumberpatch (The Imitation Game), Michael Keaton (Birdman) ja Eddie Redmayne (The Theory of Everything – Kaiken teoria). Kaikki miehet ovat saaneet tasaisesti hehkutusta eri elokuva-alan kisoissa, mutta palkintoja kotiin ovat ennen Oscareita kantaneet Mr. Eddie Redmayne (BAFTA, Kultainen maapallo, Screen Actors Guild – SAG) ja Mr. Micheal Keaton (Kultainen maapallo, Satellite, Spirit). Ehdokkaana olevat miehet ovat toki taitavia näyttelijöitä, mutta en voi lakata ihmettelemästä miksi poissaolollaan loisti Mr. Jake Gyllenhaal (Nightcrawler), joka teki varmasti yhden vuoden selkäpiitä raapivimmista roolisuorituksista. Mr. Gylleenhaalin esityksen ollessa poissa ehdokkaiden joukosta Oscar-raati teki hyvin perinteisen valinnan parhaasta miespääosasta. Sen voitti näyttelijä, joka teki omassa fyysisessä olemuksessaan muodonmuutoksen valkokankaalla. Onnittelut Mr. Eddie Redmaynelle (The Theory of Everything).

Parhaasta miessivuosasta peistä keskenään puolestaan taittoivat herrat Robert Duvall (The Judge), Ethan Hawke (Boyhood), Edward Norton (Birdman), Mark Ruffalo (Foxcather) ja J.K. Simmons (Whiplash). Mr. J.K. Simmons on kiitettävästi putsannut palkintopöytää (BAFTA, Kultainen maapallo, SAG, Satellite, Spirit) sadistisella opettajan roolillaan, joten olisin ollut todella yllättynyt, jos palkinto olisi mennyt sivu suun. Ja tällä kertaa voittajaa olisikin voinut veikata 100% varmuudella, sillä Mr. J.K. Simmons (Whiplash) korjasia manttelinsa päälle laitettavaksi vielä yhden uuden pystin voittamalla parhaan miessivuosa Oscarin.

Parhaasta naispääosasta kisasivat daamit: Marion Cotillard (Two Days, One Night – Kaksi päivää, yksi yö), Felicity Jones (The Theory of Everything – Kaiken teoria), Julianne Moore (Still Alice), Rosamund Pike (Gone Girl) ja Reese Witherspoon (Wild – Villi vaellus). Palkintopöytää ennen Oscareita oli ehtinyt putsata Ms. Moore (Kultainen maapallo, SAG, BAFTA, Satellite, Spirit). Eikä tämä tyyli muuttunut myöskään Oscar-gaalan kohdalla. Mr. J.K. Simmonsin tavoin Ms. Julianne Moore (Still Alice) oli täysin varma nakki voiton suhteen. Elokuvaa yhä Suomeen odotellessa uskon Ms. Julianne Mooren osoittavan itsensä naispääosa Oscarin arvoiseksi.

Raadin mielestä parhaasta naissivuosasta palkinnon arvoisia olivat daamit: Patricia Arquette (Boyhood), Laura Dern (Wild – Villi vaellus), Keira Knightley (The Imitation Game), Emma Stone (Birdman) ja Meryl Streep (Into the Woods). Voitokkaita palkintopaineita omaan suuntaansa oli ehtinyt kerätä jo Ms. Arquette (Kultainen maapallo, SAG, BAFTA, Satellite, Spirit) naispääosakategoriassa voittaneen Ms. Mooren tavoin. Tämä olisi ollut toinen varma valinta voittajaksi. Ilmassa väreili pientä keskustelua siitä, onko Ms. Emma Stonella realistisia mahdollisuuksia voittajaksi. Ei sitten ollut, vaan parhaan naissivuosa Oscarin vei kotiinsa Ms. Patricia Arquette (Boyhood).

Jenkkiländissä kun ollaan, niin siellä myös kisataan parhaasta ulkomaalaisesta elokuvasta. Kisaa kävivät keskenään Ida (Puola), Leviathan (Venäjä), Mandariinid (Viro), Timbuktu (Mauritania) ja Wild Tales (Argentiina). Näistä Ida (BAFTA, Spirit) ja Leviathan (Kultainen maapallo) olivat ennakkosuosikkeja palkintopalleille. Toisaalta mauritanialainen Timbuktu on niin vakuuttava elokuva, että se kyllä olisi ansainnut parhaan ulkomaalaisen elokuvan pystin, mutta onneksi se tuli palkituksi jo Satellite Award -mittelöissä. Ehdokasasettelun kohdalla on kutenkin mielenkiintoista ruotsalaisen Force Majeure -elokuvan poissaolo. Oscar-raadin vakuutti tänä vuonna yksinkertaisella, mutta visuaalisesti kauniilla tarinalla puolalaisen nunnan kasvutarina Ida.

Vuoden parhaasta dokumentista puolestaan kisasivat Mr. Edward Snowdenista kertova CitizenFour, Saigonin romahtamiseen keskittyvä Last Days in Vietnam, Kongossa sijaitsevan Virungan kansallispuiston olemassaolon taistelua kuvaava Virunga, brasialaisesta valokuvaajasta Sebastiao Salgadosta kertova The Salt of the Earth sekä yhdysvaltalaisesta valokuvaaja Vivian Maierista kertova dokumenttia Finding Vivian Maier. Näiden lisäksi olisin mielelläni nähnyt ehdokkaiden joukossa dokumentin Life Itself, joka kertoi elokuvakriitikko Mr. Roger Ebertistä. Mutta nyt kaikki ehdokkaat kuulostivat yhtä mielenkiintoisilta, mutta maailmanpoliittista syistä oma veikkaukseni voittajaksi oli CitizenFour. Se oli myös kerännyt voittopaineita niskaansa ennen Oscareita (BAFTA, DGA, Satellite, Spirit) ja tällä kertaa veikkaukseni osui myös kiitettävästi kohdalleen. CitizenFour jatkoi voittokulkuaan lisäämällä meriitteihinsä nyt myös parhaan dokumentin Oscar-pystin.

Erikoistehosteissa Oscar-raatiin vaikutuksen tekivät: Interstellar, Captain America: The Return of the First Avenger, Dawn of the Planet of the Apes – Apinoiden planeetan vallankumous, Guardians of the Galaxy ja X-Men: Days of Future past. Ennakkosuosikin paineita oli ehtinyt kerätä haltuunsa Interstellar (BAFTA) ja Dawn of the Planet of the Apes (Satellite). Ehdokaslistalla huomiota herätti myös Transformers: Age of Extinction -elokuvan poissaolo. Mukaan olisin itse vielä listannut Edge of Tomorrow -elokuvan, jonka supersotilaan asu oli aika vakuuttava. Ennen Oscareita Visual Effects Society Awards (VES) jakoi omat palkintonsa erikoistehosteiden käyttämisestä elokuvissa ja silloin pöydän tyhjensivät aika kiitettävästi Dawn of the Planet of the Apes – Apinoiden planeetan vallankumous ja Big Hero 6. Yksittäisiä palkintoja annettiin kuitenkin elokuvien Birdman, X-Men ja Interstellar suuntaan. Voittajan tulisi siis olla VES:n ammattitaidon mukaan Apinoiden planeetan vallankumous. VES:n kisoista huomattavaa on myös Mr. J.J. Abramsille annettu Visionary Award. Mies ohjaa elokuvaa Star Wars: Episode VII – The Force Awakens ja ainakin tämän saadun palkinnon perusteella, siitä voi odottaa scifin ja erikoistehosteiden todellista karvapalloelokuvaa. Mutta Oscar-palkinnoista vastaavan raadin vakuutti tänä vuonna kuitenkin parhaiten Interstellar avaruusmatkoineen ja aikahyppyineen.

Vuoden parhaasta animaatiosta puolestaan kisasivat elokuvat: Big Hero 6, Boxtrolls, How to Train Your Dragon 2 – Näin koulutat lohikäärmeesi 2, Songs of the Sea ja Prinsessa Kaguyan taru. Yllätys ehdokasluettelo katsoneille oli varmasti The Lego Movie -animaation poissaolo. Lego keräsi kuitenkin kisojen ulkopuolella kasan palkintoja (BAFTA, PGA) kotiinsa, joten suotakoon voitto tällä kertaa toisaalle. Sen korjasi aika oikeutetusti Big Hero 6 -animaatio. Parhaan lyhytanimaation voitti puolestaan ihastuttava kasvutarina koirasta Feast.

Lego-elokuvan kohdalla on mielenkiintoista myös se, että vaikka animaatio itsessään ei ollut ehdokkaana, sen korvamato kappale Everything Is Awesome on. Muita parhaan kappaleen ehdokkaita olivat: Glory (Selma), Grateful (Beyond the Lights), I’m Not Gonna Miss You (Glen Cambell…I’ll Be Me) ja Lost Stars (New Begins – Uusia alkuja). Siinä missä Lego-animaatio yllätti poissaolollaan, parhaan kappaleen poissaololla yllätti Rio 2:ssa esitetty ja muissa kisoissa hyvin esillä ollut What Is Love -kappale. Oscar-raati päätti tänä vuonna kuitenkin heittää huithait korvamadoille ja keskittyä kappaleen Glory (Selma) palkitsemaan vuoden parhaasta elokuvamusiikkikappaleesta.

Kisoissa eniten ehdokkuuksia kasasivat elokuvat Birdman, The Grand Budapest Hotel, Imitation Game, American Sniper ja Boyhood. Palkintopöydän tyhjentäjiksi puolestaan osoittautuivat Birdman, joka voitti neljä Oscaria yhdeksästä ehdokkuudestaan sekä Whiplash, joka voitti kolme Oscaria viidestä ehdokkuudestaan. Kaikki Oscar-raadin palkitsemat elokuvat ovat varmasti hyviä, osa niistä on vielä tulematta Suomen valkokankaille, joten perinteiseen tapaan täytyy todeta – leffajonossa / leffasalissa nähdään.  Muita Oscar-kisoissa palkittuja pääsee kurkkimaan täältä.

 

Osastot: Elokuvia ja elämää
Kommentit

Vastaa