VALIKKO

Olipa kerran elokuvissa – Once upon time at the movies

Elokuvissa on tullut sen verran istuttua, että joissakin kohtauksissa ne alkavat muistuttaa toisiaan. Asia sai entisestään varmennusta, kun törmäsin Outi Heiskasen kirjaan Outo lempi Triviakirja elokuvan ystäville (2006) sekä pääsin lukemaan Ebert’s ’Bigger’ Litte Movie Glossary -teosta. Näiden opusten avulla sitä voisi kuvitella tekevänsä itsekin aikamoisen kassamenestyksen. Olenkin naputellut alle muutamia yleistyksiä, joita kanssakatsojat voivat tulevissa elokuvakokemuksissaan pongailla. Lisäksi suosittelen Heiskasen ja Ebertsin kirjoihin perehtymistä.

 

Ali MacGraw -syndrooma

Ali MacGraw -syndrooma on saanut nimensä Athrur Hillerin Love Story (1970) naispääosanäyttelijän mukaan. Tässä oireyhtymässä elokuvan naispuolinen tähti tulee aina vaan sitä kauniimmaksi mitä lähemmäksi kuolemaa hän tulee. Samanlainen muodosmuutos tapahtuu yleensä parempaan suuntaan, jos naispuolinen pääosan esittäjä on elokuvan alussa ollut kuin ladosta seinästä repäisty. Rumasta ankanpojasta kehkeytyy upea kaunotar ennen elokuvan h-hetkeä, eikä silloin tarvitse edes matkustaa manalan maille.

 

Kauniit älyköt

Kauneudella koreilua harrastavat myös varsin nuoret ja taidokkaat mallimittaiset daamit, jotka ovat jo 22-vuotiaina saavuttaneet professorin tasoisen tiedon ja taidon. Näitä nuoria naisia löytyy neurokirurgian, ydinfysiikan ja muiden vaikeiden alojen huippupaikoista yleensä pienissä vaatteissa keikistelemästä. Itseäni tämä harmittaa(ko?) kovasti, sillä noilla ikävuosilla istuin vielä nenä kiinni kirjassa, eikä valmistumispapereita ollut vielä nurkan takana näkyvissä.  Puhumattakaan sitten siitä, että pääsisi itse kaiken toiminnan keskelle porukan lähes fiksuimpana.

 

Mies näki sen ensin

Lähes jokaisessa elokuvassa toistuu tämä tapahtumasarja. 1) Mies näkee jotain, 2) minkä hän osoittaa naiselle, 3) joka näkee saman kuin mies ja nyökkää ymmärtämisen / helpotuksen / hämmästyksen merkiksi – riippuen ihan siitä, minkälaisessa tilanteessa pariskunta on. Mutta tätä tämä ilmeillä ja eleillä työskentely sitten varmaan oikein on.

 

Ei sitten niin yhtään mitään

Jos henkilöllä on sydämellään jotain, mitä hän ei saa sanottua, kulkee dialogi jokseenkin varmasti jokseenkin alla olevaan tapaan. Suomalaiseen mentaliteettiin tämä vuorovaikutuksen monipuolisuus sopii oikein hyvin, sillä mehän olemme tunnetusti tuppisuu kansaa paitsi kännykkään puhuessamme.

  • Jack?
  • Niin (tauko)
  • Ei mitään. (Toinen yleinen vaihtoehto on todeta tässä kohtaa ’kiitos’.)

 

Kauppakassien hajoaminen

Kauppakassien tie tulee päähänsä yleensä vain kahdesta eri syystä. Ensinnäkin ne voivat ilmaista naispäähenkilön henkistä romahdusta – mielen hajotessa, kassikin hajoaa. Toiseksi kauppakassit hajovat juuri sillä hetkellä, kun unelmien prinssi saapuu paikalle auttaakseen appelsiinien ja muiden ostosten keräämisessä. Varsinaista näyttöä ei kuitenkaan ole tosielämässä siitä, että itse niitä kauppakasseja kannattaisi alkaa reittiämään sopivan (avio)miesehdokkaan saapuessa paikalle. Että pitäkää vaan ne appelsiinit siellä omassa kauppakassissanne.

 

WC elokuvissa

Mikäli elokuvassa käydään vessassa, siellä ei yleensä keskitä suolentoimintoihin. Poikkeuksena tästä ovat pissa- ja kakkahuumoriin keskittyvät rainat. Sen sijaan vessa on koettu hyväksi paikaksi tappamiseen, seksin harrastamiseen, huumeiden käyttämiseen, juonien punomiseen tai paikalta pakenemiseen vessan pienen ikkunan kautta. Ainoan poikkeuksen tähän tekevät pisuaarit.

 

Kerro missä olet, niin tulen sinua hakemaan / Odota tässä, älä seuraa minua

Mikäli elokuvan sankari joutuu hätään ja soittaa ystävälleen / työtoverilleen vain kuullakseen ’kerro missä olet’ kommentin, hänen päivänsä ovat suunniteltu päättyneiksi pian. Vain päähenkilö itse ei ymmärrä tätä, vaan jää todellakin odottelemaan avun saapumista. Yleensä vain sattuman oikusta hän pelastuu petturiksi muuttuneen ystävänsä tai hänen kätyriensä käsistä. Samanlaista paikalleen jämähtämistä ei puolestaan saa millään aikaan tilanteissa, joissa (yleensä) mies käskee (yleensä) naista odottamaan autossa sankarin lähtiessä tarkistamaan tilannetta. Nainen ei tietenkään autossa viihdy vaan joutuu konnien sieppaaksi, kunnes sankari tulee hänet vapauttamaan.

 

Nainen epämääräisessä talossa

Jos nainen on majoittunut taloon, jossa kummittelee tai joka muuten on riivattu hänen on paras pukeutua rohkeimpaan yöasuunsa ja lähteä tutkimaan talosta kuuluvia outoja ääniä. Asiaa auttaa se, että pimeydessä huutelee ’”Pekka, oletko se sinä?” ja katsoja voi olla varma, että Pekka ei todellakaan ole mailla eika halmeilla.

 

Osaamisen osmoosi

Sankareilta löytyy käden käänteessä mitä ihmeellisempiä taitoja. Osmoosiopin mukaan tavallinen pulliainen on oppinut vaadittavan erikoistaidon naapuriltaan, poikaystävältään, lastenhoitajaltaan, koulukaveriltaan ja niin edelleen vain hengailemalla hänen seurassaaan tai viettämällä muutaman satunnaisen tunnin paikan päällä. Näin on osattu muun muassa tiirikoida lukkoja ja puhua todella outoja vieraita kieliä. (Tämän mukaan minun pitäisi osata ainakin kaikki juridiikan koukerot, lentää lentokonetta, suorittaa leikkauksia ja puhua swahilia. Mutta ilmeisesti olen varsinaisen oppimaton tai osaamisen osmoosi on vain onnistunut välttelemään tätä pääkoppaa).

 

Amatöörit autovarkaat

Osaamisen osmoosiin sopivat myös amatöörit autovarkaat, jotka onnistuvat saamaan auton kuin auton liikkeelle vain yhdistämällä kaksi koelaudan alla olevaa johtoa toisiinsa. Johtojen yhdistäminen hurauttaa auton yleensä käyntiin samantien ja poistaa muut mahdolliset rajoitukset mitä ajonestoksi on tehty. Tämä on erityisen ilahduttavaa nykyaikana, kun auton konepellin alla on lähinnä käsi, joka kieltää koskemisen sekä ratin edestä löytyy jos jonkinlaista ajonestolaitetta.

 

Putki pään päällä

Sankarin pitää kaikissa tilanteissa tarkistaa katonrajassa olevat ilmastointikuilut. Niitä myös löytyy uusista rakennuksista kuin tilauksesta. Ihailtavaa on myös se, että sankarin fyysisestä koosta huolimatta hän mahtuu etenemään niissä ilman suurempia ongelmia. Tai sankari pystyy piiloutumaan niihin, huolimatta siitä, että putket sijaitsevat katonrajassa kolmen metrin korkeudessa, eikä huoneessa ole yhtää  huonekalua.  Parhaimmillaan putket myös johtavat suoraan pahisten neuvotteluhuoneen päälle.

 

Tietokoneella kaikki on mahdollista

Huolimatta siitä millainen käyttöohjelma, akku tai ikä läppärillä on tai miten kauan se lataaaaaaaa itseään, sillä päästään tehokkaan nopeasti kaikista tietoteknisistä esteistä läpi. Kotikäytössä olleessa koneella voi ladata vakavan viruksen niin avaruuden muukalaisten kuin kotimaan huippusuojelluiden organisaatioiden verkkoon. Hakkerit vaikuttavat pääsevän muutenkin helpolla elokuvissa, salasanojen purkaminen sujuu nopeasti ja heistä ei tietenkään koskaan jää mitään jälkeä minnekään.

 

Kivuton mies

Huolimatta siitä miten paljon sankari joutuu fyysisen pahoinpitelyn kohteeksi hän ei tunne mitään konkreettista kipua. Naamataulu voi korkeintaan hieman värähtää vastapuolen potkiessa nivusiin tai munuasiin. Kipukynnys tuntuu löytyvän vasta siinä vaiheessa, kun apuun haavoja hoitelemaan tulee viehättävä neitonen.

 

Sukupuolten tasa-arvo

Toimintaelokuvissa sankarin apuna esiintyvällä taistelulajeja taitavalla daamilla on vihollispuolella vastassa naisellinen vastinpari. Tämä on välttämätöntä sen vuoksi, että naispuolisen taistelija on saatava tapella naisen kanssa. Tasa-arvoista ja uskottavaa tappelua ei saada aikaiseksi miehen ja naisen välillä. Tämä siitäkin huolimatta, että useat naiset varmasti sanovat rökittävänsä miehen kuin miehen. Mutta kun sen miehen ei oikein sovi lyödä naista – ei edes oikein hanskalla poskelle.

Revi siitä

Tappelunujakan jälkeen haavojen paikkailussa ensiapusiteeksi ei käy ihan mikä tahansa ehjä vaate / sidos. Yleensä haavanpaikkailuun sopiva sidos saadaan repimällä paloja auttajan vaatteista. Ja tämä sidos pitää repiä ainakin kaksi kertaa riittävän sidemäärän saamiseksi.

 

Jos sairaalaan tahdot mennä nyt

Mikäli palkkamurhaaja on aikeissa päästää hengiltä sairaalassa makaavan potilaan, hänen tarvitsee vain lainata lääkärin valkoista takkia tai leikkaussalivaatteita. Kukaan ei tällöin ikinä kiinnitä huomiota sairaalan käytävillä, mielellään myös stetoskooppi kaulalla, etenevää outoon ihmiseen. Tämä huolimatta siitä, että kukaan ei myöskään koskaan aiemmin ole nähnyt kyseistä lääkäriä / hoitajaa. Palkkamurhaajalle selviää myös potilaan huone helposti, koska potilaskansiot ovat kätevästi tyrkyllä tyhjän hoitajien työpisteen pöydällä.

Hädän hetken ihmissuhteet

Mikäli elokuvassa koetaan kansallinen katastrofi eri syistä johtuen se kohtelee eri tavoin eri perhestatuksen omaavia ihmisiä. Yleensä eronneet löytävät tiensä takaisin yhteen ja yksinjääneet rakastuvat toisiinsa. Perheiden kohtalo on tätä kovempi. Perheestä on yleensä ainakin yksi, heikko ja avuton, nalkissa katastrofialueella. Eläinmaailmassa asia on parempi, sillä olipa tilanne kuinka synkkä tahansa, niin perheen suloinen puudeli kyllä aina pelastuu viime metreillä.

 

Ylivoimaisen ystävälliset viholliset

Sankarin joutuessa yksin taistelemaan kokonaista armeijaa vastaan hän voi olla huolehtimassa selviytymisestään. Uzeja kantavat pahikset ovat totaalisen heikkolahjaisia ampumataidoissaan. Lippaiden tyhjentymisen jälkeen sankari yleensä kaataa vastustajansa pienen käsiaseen turvin, joka hyvällä onnella löytyy suorastaan ihan sankarin naaman edestä.

Outi Heiskasen kirjasta löytyy lisää mielenkiintoisia kommervinkkejä, joita ei aina tule ajatelleeksi. Mutta kun niitä valkokankaalta näkee valuvan (taas) päälleen, sitä alkaa melkein sisäisesti naurattamaan. Suosittelen todellakin kirjan perehtymistä ajan ja hauskan asenteen kanssa.

 

Osastot: Elokuvia ja elämää
Kommentit

Vastaa