VALIKKO

Kingdom of Dreams and Madness – Unelmien ja hulluuden valtakunta

Kingdom of Dreams and Madness on jokaisen japanilaisen Studio Chiblin ( スタジオジブリ) animaatioiden ystävän lempidokumentti. Tai näin ainakin voisi kuvitella. Studio on ihastuttanut meitä lukuisilla anime-animaatioille, jotka ovat jo vuosien ajan valloittaneet uusia sydämiä ympäri maailmaa.

Tokioon vuonna 1985 perustetun studion animaatioista vastasivat pitkään herrat Hayao Miyazaki ja Isao Takahata, joiden ohjaamia animaatioita on myös nähty Suomessakin asti. Suurimmalle osalle studion ystävistä löytyy omia suosikkeja seuraavista animaatioista:

  • Laputa: linna taivaalla (1986, Suomessa 2009), ohjaaja Hayao Miyazaki
  • Naapurini Totoro (1988, Suomessa 2006), ohjaaja Hayao Miyazaki
  • Kikin lähettipalvelu (1989, Suomessa 2007), ohjaaja Hayao Miyazaki
  • Porco Rosso (1992, Suomessa 2008), ohjaaja Hayao Miyazaki
  • Prinsessa Monoke (1997, Suomessa 2010), ohjaaja Hayao Miyazaki
  • Henkien kätkemä (2001, Suomessa 2003), ohjaaja Hayao Miyazaki
  • Kissojen valtakunta (2002, Suomessa 2005), ohjaaja Hiroyki Morita
  • Liikkuva linna (2004, Suomessa 2006), ohjaaja Hayao Miyazaki
  • Maameren tarinat (2006, Suomessa 2007), ohjaaja Gorō Miyazaki
  • Ponya rantakalliolla (2008, Suomessa 2009), ohjaaja Hayao Miyazaki
  • Kätkijät (2010, Suomessa 2011), ohjaaja Hiromasa Yonebayashi
  • Kukkulan tyttö, sataman poika (2011, Suomessa 2012), ohjaaja Gorō Miyazaki
  • Tuuli nousee (2013, Suomessa 2014), ohjaaja Hayao Miyazaki
  • Prinsessa Kaguyan taru (2013, Suomessa 2014), ohjaaja Isao Takahata

The Kingdom of Dreams and Madness – dokumentti vie katsojan studion ovien sisällä seuraamaan taitavien animaattoreiden sekä ohjaajien Hayao Miyazakin ja Isao Takahatan työtä. Seuratessa näiden mestarien kädenjälkien syntyä ja heidän keskustelujaan alaistensa kanssa on helppo ymmärtää, mistä Studio Ghiblin menestys nousee. Kaikilla yksityiskohdilla on merkitystä ja niiden selvittämiseen panostetaan aikaa ja resursseja.

Ohjaaja Ms. Mami Sunada välttää onnistuneesti idolismin piirteet. Ohjaajat ovat toki aikansa legendoja, mutta silti valkokankaalla kunnioitetaan tasapuolisesti kaikkia animaatioiden tekemiseen liittyviä ihmisiä. Vaikka Kingdom of Dreams and Madness on varmasti tarkoitettu koko perheen dokumentiksi, uskoisin aikuisten fanien (ja animaattorin urasta haaveilevien nuorisolaisten) saavan siitä eniten irti. Miettiessä animaatioiden tekemiseen kuluvaa aikaa ja painetta niiden valmistumiseen markkinoille on ihastuttavaa nähdä välillä rennompaa (??) otetta tähän. Ohjaajista Mr. Takahatalla on aina vaikeuksia pysyä budjetissa ja aikataulussa, mikä kuulemma näkyy hänen innottomuutenaan saattaa tarinoita loppuun. Loppupeleissä ohjaajan Ms. Sunadan dokumentti laittaa katsojan kuitenkin arvostamaan animaatioita entistä enemmän.

Vaikka ei se helppoa vaikuta olevan myös Mr. Miyazakillekaan. Dokumentti esittelee hänen vaihtoehtoisen loppunsa Tuuli nousee -animaatiolle, jossa kaikki olisivat kuolleet. Ohjaaja toteaakin hieman synkistyneen maailmankuvansa keskeltä, että “People who design airplanes and machines, no matter how much they believe what they do is good, the winds of time eventually turn them into tools of industrial civilization. They’re cursed dreams. Animation, too.”

Kärpäsenä ikkunallawww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.com
on se vaikutelma, joka nousee Kingdom of Dreams and Madness -dokumentin katsomisesta. Vaikka dokumentissa esitellään animaattoreiden töitä, niin pääasiallisesti se keskittyy ohjaajan Hayao Miyazaki ja tuottajan Mr. Toshio Suzukin seuraamiseen vuoden aikana heidän pyrkiessä saattamaan loppuun keskeneräiset The Wind Rises ja Princess Kaguya -animaationsa. Dokumentti on rehellinen ja kunnioittava teos, joka antaa kunniaa ja kukoistusta niille, keille se kuuluu sortumatta idolismiin. Suosittelen sitä kaikille Studio Ghiblin animaatioiden ystäville.
Overallwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.com
Kokonaisarvosana.
Osastot: Dokumentti, Kevyttä katseltavaa
Kommentit

Vastaa