VALIKKO

Henkesi edestä

Henkesi edestä on suomalais-irlantilainen yhteistyö siitä, miten yksi pieni hetki voi muuttaa kaiken. Elokuvassa Kiia (Laura Birn) ja Lauri (Eero Aho) ajavat kovaa vauhtia kohti synnytyssairaalaa ja matkalla törmäävät johonkin. Törmäyksen sattuessa Lauri ryntää ulos, palaa autoon ja kertoo, että auto on osunut vain peuraan, joten kaasu uudelleen pohjaan ja matka synnyttämään. Synnytyksen jälkeen Kiia tutustuu Hannaan (Mari Rantasila), jonka mies jäi hiljattain paikalta paenneen auton alle ja makaa nyt koomassa samassa sairaalassa. Totuuden paljastuessa voi miettiä sitä, palaako mikään enään ennalleen?

Ohjaaja-käsikirjoittaja Mr. Petri Kotwica on tehnyt jälleen jännittävän psykologisen draaman, missä myös hyvin hitchcockimaiseen tyyliin tekee itse pienen sivuosan. Innoituksen tähän elokuvaan hän kertoi saaneensa omasta autokolaristaan ja sen psykologisesta jälkipyykistä. Entä jos auto olisi osunut johonkin? Mitä sitten olisi tapahtunut? Voisiko sellaisessa tilanteessa enää antaa itselleen anteeksi? Ja voisiko toiselta osapuolelta saada anteeksi? Ja ennen kaikkea mitä olisit itse tehnyt samassa tilanteessa? Ohjaaja kertoo myös, että tavoitteena oli tehdä elokuva, jonka roolihahmoihin katsojat pystyvät samaistumaan. Tavallisia pulliaisia kauniissa Turussa ikävässä elämäntilanteessa. Ehkä sitä samaa elämäntilannetta ei meiltä kaikilta toivottovasti löydy, mutta moraalista pohdintaa senkin edestä.

Lisäksi Mr. Kotwica pyrki saamaan katsojan pohtimaan elokuvan lopussa sitä, mihin suuntaan Kiia (Laura Birn) kääntyy. Tämä todellakin niin osui ja upposi. Nyt yhtään paljastamatta juonta enempää oli mielenkiintoista kuunnella leffasalista poistuvia ihmisiä. Miehet tuntuivat ajattelevan, että Kiia kääntyy miehensä puoleen, kun naispuoliset katsojat taas puntaroivat useampia vaihtoehtoja. Itse kehitin kolme erilaista loppua, joista mikään ei tuntunut todellisen oikealta vaihtoehdolta, vaan sitäkin enemmän tuli mieleen aamulla radio-ohjelmasta pongattu ”viisaus”. Sen mukaan naiset haluavat parisuhteelta turvallisuutta ja miehet arvostusta. Tämä sopii hyvin myös elokuvan loppuun, Kiian mahdollisesti tekemään valintaan.

Psykologisen pohdinnan lisäksi elokuvassa musiikilla on poikkeuksellisen vahva rooli. Se tuntuu tarjoavan mahdollisuuksia uuden aloittamiseen, anteeksi antamiseen ja sen pohdintaan onko se mahdollista. Ja hyvä niin, sillä muuten odotin koko elokuvan ajan sitä tihenevää jännitystä ja oikeasti yllättävää loppuratkaisua, jota yleensä onnistun kokemaan Mr. Kotwican elokuvissa. Tällä kertaa se vain loisti poissaolollaan, jättäen loppuratkaisun vetämisen myös katsojan vastuulle. Sitä en rupea tässä availemaan, vaan kannustan suuntaamaan sinne leffateatteriin.

Pyydä ja anna anteeksiwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.com
Tai jotain sinne päin. Henkesi edestä on mielenkiintoinen elokuva teemaltaan, sillä se keskittyy sattuman oikkuun ja sen vaikutuksiin usempaan ihmiseen. Anteeksi pyytämistä tai antamista ei elokuvassa kuitenkaan juuri käsitellä pinta rääpäisyä syvemmältä. Elokuvan sanotaan kuitenkin käsittelevän syyllisyyden, anteeksi antamisen ja elämän prioriteetin aiheita, mutta ehkä ne tulevat sitten myöhemmin, tai viimeistään elokuvan viimeisessä kohtauksessa. Henkesi edestä -elokuvaa voi kuitenkin pitää jännityselokuvana aikuiselle ihmiselle, jossa pohditaan oikean ja väärän toiminnan valintoja. Suosittelenkin sitä kaikille Mr. Kotwican tuotannon ystäville ja niille, jotka haluavat lisää pontta näiden aiheiden pohtimiseen.
Overallwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.com
Kokonaisarvosana.
Osastot: Draama, Kevyttä katseltavaa, Kotimainen
Henkilöt: , ,
Kommentit

Vastaa