VALIKKO

Blue Jasmine – Melankolinen Jasmine

Blue Jasmine -elokuvassa elegantin newyorkilaisen Jasminen (Cate Blanchett) elämä romuttuu kertaheitolla aviomiehen Halin (Alec Baldwin) petosten tultua julki. Jasminella ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin muuttaa San Franciscoon sisarensa Gingerin (Sally Hawkins) nurkkiin elämään yhdessä hänen sekaisen perheensä parissa. Uutta mahdollisuutta kuitenkin tarjoillaan Jasminen elämään hammaslääkärin Flickerin (Michael Stuhlbarg) ja leskeytyneen diplomaatin Dwightin (Peter Sarsgaard) kautta. Kaikki ei kuitenkaan ole niin helppoa kuin Jasmine toivoisi.

Elokuva Blue Jasmine on Mr. Woody Allenin uusin tuotos. Mies jaksaa ilahduttaa katsojia yhä uusilla ja uusilla neuroottisilla draama elokuvillaan. Neuroottista elämää ja sen mahdollisuuksia on aiemmin pohdittu muun muassa elokuvissa To Rome with Love (2012), Midnight in Paris (2011), You Will Meet a Tall Dark Stranger (2010), Whatever Works (2009) ja Vicky Christina Barcelona (2008) vain muutamia viime vuosilta mainitakseni. Blue Jasmine tavoittaa kuitenkin uuden tason neuroosien esittämisessä. Tällä kertaa Mr. Allen ei ole tyytynyt perinteisten arkipäivien neuroosien esittämiseen vaan vie Jasminen syvälle niiden taakse, jopa sille tasolle, että neuroosien ja arkipäivän ongelmien kohtaaminen alkaa muistuttaa tragediaa. Tämä siitäkin huolimatta, että elokuva ei mielestäni neuroositasolla pääse ihan edeltäjiensä seuraan.

Uutta Mr. Allenin elokuvassa on myös selkeä luokkajako, joka esitellään Jasminen ja hänen sisarensa Gingerin välillä. Tätä kuvausta täydentää voimakkaasti Gingerin elämässä mukana oleva joukkio epämääräisiä miehiä, joita edustavat hänen nykyinen lyhytpinnainen poikaystävänsä Chili (Bobby Cannavale), hänen exänsä Augie (Andrew Dice Clay) ja Al (Louis C.K.). Luokkaeron ja hermoromahduksen kuvaamisen lisäksi elokuvalla voi sanoa olevan muitakin teemoja, joita se koittaa esittää yleisölle.  Tärkein näistä lienee se, mitä aikuiset kautta aikojen ovat selittäneet jälkikasvulleen: kaikkea ei kannata ottaa itsestään selvyytenä; sitä mitä on, ei osaa arvostaa ennenkuin se on poissa ja alkoholi ei ole ratkaisu ongelmiin. Näiden lisäksi se kyllä myös pakottaa pohtimaan sitä, että kun kahdesta pahasta pitää valita, niin kumpi on tärkeämpää: raha vai rakkaus?

Valkokankaalla vaikuttavista daameista erityistä kiitosta on annettava Ms. Blanchetille, joka on tuonut Viettelysten vaunun (1947) näytelmän Blanche DuBoisin uudelle aikakaudelle. Esitys on vakuuttavaa kuvaamista naiselta, jolta viedään kaikki. Jos veikkaamaan ryhtyisi, niin voisi sanoa ihmetyksen ilmeen nousevan pintaan, mikäli Ms. Blanchetin suoritusta ei nosteta mukaan tuleviin Oscar-mittelöihin. Niin hyvin nainen uppoaa hermonsa ja omaisuutensa menettäneen ja viinasta turvaa hakevan naisen rooliin. Myös toinen suosikkini Ms. Hawkins tekee hyvää työtä altavastaajan roolissa. Ginger osoittaa, että meillä kaikilla on omat makumme joista ei sovi kiistellä. Jokainen taplaa tyylillään ja ottaa parhaan mahdollisen aina kyseisestä tilanteesta irti.

Nainen hermoromahduksen keskelläwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.com
Blue Jasmine on melkein tyypillinen Mr. Allen -elokuva. Siinä käydään läpi arkielämää eri luokkaerojen kautta ja päädytään pohtimaan elämän raadollisuutta. Tästä näkökulmasta johtuen on hyvä muistaa, että Mr. Allenin elokuvissa ei aina ole kuuluisaa happy end -tulosta, mikä näkyy myös Blue Jasminen kohdalla. Lisäksi mieleni tekee huomauttaa, että käsikirjoittaja-ohjaajan elokuva/vuosi -tehtailu alkaa vaikuttamaan elokuvien tasoon. Ideat ovat toki edelleen ainutlaatuisia ja Mr. Allenin neuroottisen komiikan tunnistaa niistä, mutta elokuva ei kärsisi hienoisesta loppusäädöstä, joka poistaisi joistakin kohdista liian helpon ratkaisun tunteen. Blue Jasmine on kuitenkin katsomisen arvoinen kokemus, tosin kovin masentuneille, ahdistuneille tai muuten elämän runnomille en sitä välttämättä suosittelisi. Me muut voimme sen sijaan tarkastella millaista on tarpoa suossa ja etsiä sieltä poispääsyä, tai sitten vain tyytyä katsomaan millaista toisen epäonni on sekä miten kaiken saanut selviää vähemmän materialistisessa maailmassa.
Overallwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.com
Kokonaisarvosana.
Osastot: Kevyttä katseltavaa, Leffat
Henkilöt: , ,
Kommentit

Vastaa