VALIKKO

SuperSwede – Superruotsalainen / Ronnie Petersonin tarina

Kuvahaun tulos haulle superswede

Bengt Ronald ”Ronnie” Peterson (1944 – 11. 9. 1978 Milano, Italia) oli ruotsalainen kilpa-ajaja ja Formula 1-kuljettaja, aikana jolloin turvallisuus oli toissijaista ja kaikki kuskit olivat kavereita keskenään. SuperSwedeksi ristitty Peterson oli ilmeisesti yksi aikansa nopeimmista ja epäonnisimmista kuskeista. 123 Grand Prix:stä hän voittti 10, sai 26 palkintokorokesijaa ja 9 paalupaikkaa. Muut ruotsalaiset F1-ajajat saavat vain haaveilla moisesta. Yhteen voittoon ovat ajaneet Joakim Bonnier ja Gunnar Nilsson. Petersonia tuntui kuitenkin vaivaavan huono onni Lotus-tallin auton jarrujen kanssa sekä huono tallien vaihtoaikataulu. Se ei kuitenkaan poista sitä asiaa, että häntä pidetään edelleen yhä aikakautensa nopeimpana kuskina sekä totaalisena herrasmiehenä niin radalla kuin sen ulkopuolellakin.

SuperSwede on mielenkiintoista katsottavaa, myös meille, jotka emme Formula-sirkukselle lämpene. Dokumentti (vai pitäisikö sano Ronniementti) keskittyy 1970-luvulle, jolloin kuskit olivat ystäviä keskenään sekä riittävän hulluja ajamaan todella lujaa rullaavilla ruumisarkuilla. Autot eivät suojanneet kuljettaa millään tapaa, eivätkä radat olleet yhtä hyvässä kunnossa kuin nykyään. Mutta se ei kuskien kaasujalkaa haitannut. Talla pohjaan ja eteenpäin oman hengen kustannuksella. Tämä tulee hyvin esille myös Mr. Jackie Stewartin kommentista, että ”jos noihin aikoihin ajoi viisi vuotta, oli kahden kolmasosan mahdollisuus, että kuoli.” Kisoihin lähtiessä ei tiennyt, palaako sieltä elävänä. Mutta tälläisten pikkuasioiden ei kuitenkaan annettu häiritä ajamista.

Radan varrella kisoja seuranneille ihmisille idoleita olivat Ronnie Petersonin lisäksi sellaiset kuskit kuin Emerson Fittipaldi, Mario Andretti, James Hunt ja Jackie Stewart. Nykyisen tasoiseen Formula-hysteriaan oli runsaasti matkaa, eikä kisoja juurikaan selostettu. Poikkeuksena oli sentään välillä Monacon kilpailut, joita juonsi Mr. Raimo Häyrinen joinakin vuosina. Elokuva salin kisakatsomosta on mielenkiintoista katsoa ainutlaatuista kuvamateriaalia eri kisoista ja niihin valmistautumisesta sekä äimistellä miten kolareista on voinut selvitä hengissä (mm. Niki Lauda Nürburgringillä 1976 ja Peterson Monzassa 1978). Sen sijaan dokumentti ei rellestele Petersonin kuolemalla, vaan antaa vainajien olla vainajia ilman syyttelyjä tai selittelyjä. Monzan onnettomuuden syynä pidetään liian aikaista vihreiden valojen näyttämistä. Ajoluvan tullessa osa autoista oli vasta valumassa lähtöruutuihinsa ja saivat näin lentävän lähdön edellä oleviin verrattuina. Autot törmäilivät toisiinsa kohtalokkain seurauksin. Englanninkielen taitoiset voivat klikata itsensä tänne lukemaan asiasta lisää.

Kisojen katsomisen lisäksi SuperSwede avaa pienesti miehen nuoruutta sekä sopivasti kotielämää yhdessä vaimonsa Barbron kanssa. Daamille on nostettava hattua pitkästä pinnasta, sillä miehen lähettäminen ajamaan ei varmastikaan ollut helppoa. Mutta toisaalta ymmärrän kuskien intoa päästä ajamaan mahdollisimman nopealla autolla, sillä koko Formula-maailma vaikutti inhimillisemmältä leikkipaikalta kuin nykyään. Mutta kunnolla se käy kaikesta huolimatta, miehensä kuoleman jälkeen Barbro vetäytyi omaan maailmaansa ja kuoli 10 vuotta Ronnien jälkeen.

Rainan ikäraja on 7-vuotta, mutta tässä kohtaa perheen vanhemmat voivat rauhassa miettiä kannattaako sitä pientä autofania viedä leffaa katsomaan. Toki lastenohjelmat ovat myös hurjia, mutta tässä näytetään aitoa elämää, aitoja autokolareita ja ihmisten kuolemista palavissa autoissa, kun he eivät pääse sieltä pois. Ja toisaalta dokumentti on hyvin kertomispohjainen. Toiminnallisuus loistaa poissaolollaan autoradan ulkopuolella. Mutta se ei tee SuperSwede rainasta huonoa. Pikemmin päinvastoin ja leffa sopii kaikille autofaneille, sillä sen eteen on nähty valtavasti vaivaa.

Peltipurkilla kovaawww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.com
kisoissa, joissa henkiinjäämistä voi pitää aikamoisena ihmeenä. Ja Petersonin kohdalla tämä ihme loppui vuonna 1978. SuperSwede on asiallinen dokumentti, joka sopii varmasti niin Formula-faneille, kuin meille muillekin jotka emme juuri lämpene autourheilulle. Se on täynnä kotikutoista lempeyttä, hyvää tarinan kerrontaa ja taitavan ajajan muistelemista. Säilyneissä filmeissä Ronnie saa toki myös avata sanaisen arkkunsa, mutta painopiste on vielä elossa olevien tarinan kerronnassa. Itse jäin kaipaamaan sen kertomista, miksi Ronnie piti ajamisesta perinteisten omien rajojen koettelun lisäksi. Varsinkin kun Petersonista annetaan kuva, että hän oli kiltti, ystävällinen ja hyvinkin tottelevainen mies. Ehkäpä mies sai kiksinsä yksinkertaisesti ajamisesta nopealla autolla. SuperSwede on asiallinen ja lämminhenkinen dokumentti, joka avaa 1970-luvulla Formula-maailmaa mielenkiintoisella tavalla. Ja niissä merkeissä suosittelen sitä kaikille ikärajan puitteissa.
Overallwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.comwww.dyerware.com
Kokonaisarvosana.

Kesto: 1 tunti 30 minuuttia

Kuvahaun tulos haulle ronnie peterson

P.s. Myös Suomi saa osuutensa Petersonin urasta sen alkuvaiheilta. Siis, jos jaksat istua leffan totaalisen loppuun ja ihmetellä missä kaikkialla mies oikein kävi kisaamassa. Suomessa Peterson ajoi Brabhamilla vuosina 1967 – 1969 Keimolassa ja Ahvenistolla F3-luokassa suhteellisen hyvällä menestyksellä.

Osastot: Dokumentti, Kevyttä katseltavaa, Leffat
Henkilöt: store
Kommentit

Vastaa

handbook
tools
research