VALIKKO
guidelines

BAFTA winners in year 2012 are….

BAFTAT (The British Academy of Film and Television Arts) jaetaan vuosittain ansioituneille valkokankaan ja television vaikuttajille erityisesti brittiläisestä näkökulmasta katsottuna. Tunnuspalkintona annetaan kuvanveistäjä Mitzi Cunliffen suunnittelema teatterinaamio. Useassa eri kategoriassa jaettavia naamioita on annettu eteenpäin vuodesta 1947 lähtien. Ja nykyisessä ajankulussa mielelläni väittäisin, että BAFTA-kisoissa menestyminen ennakoi suhteellisen hyvin myös menestymistä Oscareissa, jotka sijoittuvat noin parin viikon päähän BAFTA-juhlallisuuksista. Seuraavassa on esitelty ne itseäni eniten kiinnostavat..

Ilman hyvää ohjaaja voidaan hyväkin elokuva ryssiä. Joten brittien mielestä seuraavista kisaajat olivat kaikki voittajia. Palkinnon kotiin kuitenkin kuittasi Mr. Michel Hazanavicius. Hän onnistui puristamaan viimeisetkin mehut ja ilmeet mykkäelokuvassa The Artist tavalla, joka jyräsi raadin puolelleen.
* Terrence Malick – The Tree of Life
*  Lynne Ramsay – We Need to Talk About Kevin
* Nicolas Winding Refn – Drive
* Asghar Farhadi – A Separation
* Michel Hazanavicius – The Artist
Näistä arvoisa Oscar-raati oli kelpuuttanut omalle listalleen vain Mr. Hazanaviciuksen ja Mr. Malickin ohjaukset. Uusina ohjaajana ehdokkaina BAFTA:n suosikkien tilalle kultaista pystiä lähtevät tavoittelemaan seuraavat henkilöt
* Alexander Payne: The Descendants
* Martin Scorsese: Hugo
* Woody Allen: Midnight in Paris
Eli tällä kertaa, Oscar-pystiä ei välttämättä pysty kovinkaan hyvin laskemaan suosion perusteella. Mutta ehkä The Artistin ohjaaja korjaa potin Baftan tavoin. Toisaalta se tekee vaikutuksen mustavalkoisena mykkäelokuvana, ja siten ehkä kisaa enemmän myös muissa sarjoissa. Onhan siitä aikaa noin 36 vuotta, kun mustavalkoinen mykkäelokuva viimeksi valloitti maailmaa.

Parhaan elokuvan BAFTA:a hamusivat omaan suuntaansa tänä vuonna seuraavat elokuvat:
* Drive
* A Separation
* Tinker Tailor Soldier Spy
* The Artist
* The Tree of Life


Joista kolme viimeistä löytyvät myös Oscar-listalta. Näiden lisäksi parhaan elokuvan Oscar-listalle nousivat tänä vuonna nämä taidonnäytteet (ja nyt joku voisi vakuuttavasti koittaa selittää minulle, miten ihmeessä Drive tai Shame ei ole päässyt mukaan Oscar-listalle?!? Onhan kummassakin toki kiistanalainen teema, mutta jos mukana parhaasta elokuvasta on kisaamassa amerikkalaisten ’oma terroritapahtuma’ 9.11.-teemalla, niin silloin olisi luullut jommankumman edellä mainituista mahtuvan myös listalle).
* The Descendants
* The Help
* Hugo
* Midnight in Paris
* Moneyball
* War Horse
* Extremely Loud & Incredible Close
Toisaalta viime vuonna (2011) BAFTA oli rankannut parhaimmaksi elokuvaksi The King’s Speech, joka myös korjasi siitä Oscarin samassa kategoriassa. Tänä vuonna jää nähtäväksi, säilyykö sama trendi. Parhaan ohjauksen tavoin The Artist kuitenkin korjasi potin myös tässä kategoriassa. Joten mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa, muilla elokuvilla on kova työ ohittaa tämä mykkäelokuva.

Näyttelijärintamalla parhaasta naispääosan suorituksesta kisaasivat seuraavat daamit. Niistä voiton kuitenkin vei kotiinsa Ms. Streep elokuvasta The Iron Lady. Valinta on varmasti onnistunut, mutta itse olisin naamion antanut jollekin muulle näyttelijättärelle. Ms. Streep toki osaa hommansa, mutta ei se The Iron Lady nyt niin vakuuttavaa työtä ollut.
* Kirsten Dunst (Melancholia)
* Anna Paquin (Margaret)
* Meryl Streep (The Iron Lady)
* Tilda Swinton (We Need to Talk About Kevin)
* Michelle Williams (My Week With Marilyn)


Oscar-listalla edellä mainituista esiintyvät myös Ms. Meryl Streep ja Ms. Michelle Williams. Muut BAFTA ehdokkaat ovat jäänet pois. Itse en voi ymmärtää, miten Ms. Swintonin esity psykopaatin äitinä, samoin kuin Ms. Dunstin – ilmeisesti syvän masennuksen kokijana, eivät ole mukana Oscar-listalla. Ehkä aiheiden julkinen palkitseminen vaatii vielä kypsyttelemistä hollywoodlandiassa. Mikä on sinänsä mielenkiintoista, sillä tuska kuitenkin tulee palkituksi yleensä Oscareissa, varsinkin jos se käsittelee holokaustia.
* Glenn Close: Albert Nobbs
* Viola Davis: The Help
* Rooney Mara: The Girl with the Dragon Tattoo
Viime vuonna Natalia Portman sai tanssahdella kotiin baletin tahtiin BAFTA:n kultainen naama kainaloissaan ja hän menestyi myös Oscareissa voittamalla parhaan naispääosan pystin. Toistaako historia itseään? Se nähdään parin viikon sisällä. Toisaalta Ms. Streep tuntuu olevan aikamoinen menestyjämagneetti, että Oscar-pysti samasta roolista ei yllätä, vaikka niihin kisoihin toivoisi kuitenkin jotain mustaa hevosta.

Parhaan miespääosan tehtävässä puolestaan BAFTA:n mielestä suoriutui parhaiten seuraavista valkokankaan valloittajista Mr. Dujardin. (Eli The Artist jatkoi tässäkin kategoriassa omaa voittojuoksuaan – tässä kohtaa varmaan voi olla tyytyväinen siitä, että elokuva ei kisaa sentään parhaasta näyttelijättärestä, sillä muuten lottoriviin olisi voinut puhtaasti vain kirjoittaa koko ajan The Artist, The Artist, The Artist….)
* George Clooney (The Descendants)
* Jean Dujardin (The Artist)
* Michael Fassbender (Shame)
* Ryan Gosling: Drive
* Gary Oldman (Tinker Tailor Soldier Spy)

Oscar-listalle oli päässyt BAFTA:n ehdokkaista Mr. Clooney, Mr. Oldman ja Mr. Dujardin. Sen sijaan Mr. Goslingin tai Mr. Fassbenderin vähäsanaiset, mutta sitäkin toiminnallisemmat roolisuoritukset eivät onnistuneet vakuuttamaan Oscar-raatia. Heidät oli korvattu seuraavilla näyttelijöillä:
* Demian Bichir (A Better Life)
* Brad Pitt (Moneyball)
Ms. Natalia Portamanin tavoin viime vuoden BAFTA:n voittaja Mr. Colin Firth sai kerätä takan päälle pölyä keräämään sekä BAFTA:n pääpalkinnon ja Oscar-pystin parhaasta suorituksesta. Tämän perusteella voisi veikkailla BAFTA:n arvioivan parasta näyttelijä/tär suoritusta samankaltaisin kriteerein Oscar-raadin kanssa, jolloin Mr. Dujardin osakkeet ovat hyvässä nousulinjassa.

Myös BAFTA kiinnittää huomiota animaatioihin, erikoistehosteisiin ja vieraskielisiin elokuviin. Aloitetaan animaatioista, niissä huomiota kiinnittivät eniten seuraavat elokuvat. Kaikki ne ovat hyviä ja omalla tavallaan vaikuttavia. Valinta oli varmasti vaikea Tintin ja Rangon välillä. Mutta ehkä puhdas animaatio, eikä motion-capture tekniikka vaikutti lopputulokseen ja Rango sai seriffintähtensä seuraksi myös Baftan.
* The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn
* Arthur Christmas
* Rango


Oscar-listalle parhaasta animaatiosta kisaavat Rangon lisäksi seuraavat rainat:
* A Cat in Paris
* Chico & Rita
* Kung Fu Panda 2
* Puss in Boots
Viime vuonna parhaan piirretyn palkinnon vei kotiinsa Toy Story 3:n kaverukset niin BAFTA:n kuin Oscar-pystin jakotilaisuudesta. Joten vain Rangolla olisi ollut tämä mahdollisuus. Nyt pakkaa sekoittaa uusiojako. Veikkauksen asettaisin tässä kohtaan kuitenkin Rangoa vastaan. Aika näyttää miten käy.

WAU-efektin tarjoilemisessa katsojille puolestaan parhaiten menestyi Inception niin BAFTA:n kuin Oscareiden jakotilaisuudessa. Se vei (ihan syyllä) erikoistehostepalkinnon Alice in Wonderland ja Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1:n edestä. Pohdittavaksi on nyt kuitenkin pakko nostaa se tosiasia, että Harry Potter valmistui vihdoinkin Tylypahkasta ja sitä kautta tämä on viimeinen mahdollisuus sarjalle saada tunnustusta erikoistehosteista. Toisaalta se ei ole varsinainen palkitsemissyy, mutta en laittaisi pahaksi, jos pidettäisiin edes mielessä palkintoja jakaessa. Ehdolla parhaasta erikoistehosteesta ja sitä kautta katsojille ällistyksen tunteen luomisesta olivat seuraavat elokuvat ja niistä potin kotiin korjasi oikeutetusti (usean vuoden hyvästä työstä) Harry Potter!!
* The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn
* Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2
* Hugo
* Rise of the Planet of the Apes
* War Horse


Joten kun Oscar-lista julkistettiin olin hyvin onnellinen Harry Potterin jatkumosta. Sen lisäksi molemmilla listoilla esiintyivät elokuvat: Hugo ja Rise of the Planet of the Apes. Uusina tulokkainen Sotahevosen ja Tintin tilalla parhaan visuaalisen tehosteen ’karvapallo’-palkintoa tavoittelevat robotit:
* Real Steel
* Transformers: Dark side of the Moon
Siinä missä Inception korjasi potin viime vuonna, tänä vuonna visuaaliseen kategoriaan kuuluvia elokuvia löytyy myös muualta. Saa nähdä millainen vaikutus sillä on.

Ja viimeisenä, mielenkiintoisena, mainitsemisen arvoisena asian on paras ulkomaalainen elokuva. Vuonna 2011 parhaan ulkomaalaisen elokuvan palkinnon vei kotimaahansa ruotsalainen The Girl with the Dragon Tattoo (ja nyt tällä samalla teemalla koitetaan ratsastaa Oscareissa parhaan naispääosan palkinnon perässä). Tänä vuonna BAFTA:n palkintoa tavoittelivat nämä elokuvalliset tuotokset. Ja niistä espanjalainen The Skin I Live In vei voiton kotiin.
* Incendies (Kanada)
* Pina (Saksa)
* Potiche (Ranska)
* A Separation (Iran)
* The Skin I Live In (Espanja)


Oscar-raati oli kuitenkin päättänyt laittaa tämän listan suhteellisen sekaisin. Vain iranilainen A Separation pääsi kummallekin listalle. Kisakumppaneiksi Oscareihin se sai seuraavat elokuvat:
* Bullhead (Belgia)
* Monsieur Lazhar (Kanada)
* Footnote (Israel)
* In Darkness (Puola)
Äkkiseltään vaikuttaa siltä, että BAFTA onnistuu valinnoissaan suhteellisen samanlaisesti kuin Oscar-raati, poislukien ulkomaalaisen elokuvan. Itse olisin kuitenkin lisännyt kummallekin listalle vielä espanjalaisen rainan Even the Rain.

Ja nyt ei muuta kuin jännäämään, miten paljon elokuva-alan palkinnoista ollaan samaa mieltä Amerikan maalla. Onneksi Oscareihin on aikaa ja tähän väliin mahtuu pari enemmän tai vähemmän laadukasta elokuvaakin…

marketing Osastot: Elokuvia ja elämää
Henkilöt:
notice
Kommentit

Vastaa

faq